I slutet av maj omkom föraren av en TMA-bil i jobbet. En lastbil körde in i fordonet som spärrade av E4:an utanför Norrköping för att hjälpa en bilist.

Lastbilschauffören åtalas nu för bland annat vållande till annans död.

Fackliga som Sekotidningen har pratat med är inte förvånade över att en vägarbetare förolyckades i jobbet.

De tycker att bilister inte visar tillräcklig respekt vid vägarbeten och facket har länge jobbat för ökad säkerhet vid vägarbetsplatser.

Vallöftet inte infriat

Seko har bland annat krävt dubbla böter för fortkörning vid vägarbeten.

Inför valet 2018 lovade Socialdemokraterna att partiet skulle arbeta för det. Moderaterna har även lämnat in flera motioner i riksdagen om höja böter vid vägarbeten.

Men när nästa val nu närmar sig står det klart att vallöftet inte har infriats under regeringens mandatperiod.

– Jag har gjort det jag kunnat göra inom mina områden genom att stärka skyddet för de som jobbar vid vägarbeten, till exempel med TMA-fordon, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Åtgärder för säkrare vägarbeten

Trafikverket har även fått i uppdrag att ta fram en handlingsplan för ökad säkerhet vid vägarbeten.

Porträttbild på Tomas Eneroth i mörkblå kostym, vit skjorta och mörk slips
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Det kan handla om ökade säkerhetskrav i upphandlingar, bättre skyltning vid vägarbeten samt bättre omledning av trafik.

– För mig är det här en väldigt viktig fråga, säger Tomas Eneroth.

Dubbla böter fortfarande aktuellt

Enligt honom är högre böter för fortkörning vid vägarbeten fortfarande aktuellt. Frågan ska nu ligga hos Justitiedepartementet eftersom lagstiftningen måste ses över.

När Sekotidningen försöker hitta status på bötesfrågan kan ingen ge oss ett svar från Justitiedepartementet. När – och om – vallöftet blir verklighet återstår att se.

Besvikelse från Seko

I en tidigare intervju har Sekos förbundsordförande Gabriella Lavecchia uttryckt besvikelse över att vallöftet inte är uppfyllt.

– Har man vallöften kan man ha förståelse för att saker och ting inte går igenom i riksdagen. Här har vi inte fått svar på varför det inte är uppfyllt. Det är ruskigt tråkigt, säger Gabriella Lavecchia.

Från Sekos krav till vallöfte

Juni 2011

Seko kräver dubbla böter för fortkörning vid vägarbeten, för vägarbetarnas och trafikanternas egen säkerhet.

Juni 2016

Två av tre bilister kör för fort förbi vägarbetsplatser, enligt en rapport från Seko. Facket fortsätter kräva höjda böter.

Augusti 2018

Socialdemokraterna lyssnar på Seko och lovar att arbeta för höjda böter.

”Det är ytterst allvarligt och därför vill vi kraftigt höja böterna vid hastighetsöverträdelser vid vägarbeten”, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Juni 2020

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) försäkrar att han inte har glömt vallöftet i en intervju med Sekotidningen.

Augusti 2020

Transportstyrelsen kommer fram till att de regelverk som finns är tillräckliga för att skapa en god trafiksäkerhet och arbetsmiljö. Däremot föreslås mer omledningar av trafik vid vägarbeten. Transportstyrelsen tittar inte på bötesfrågan, utan hänvisar till Åklagarmyndigheten.

Maj 2021

Infrastrukturminister försäkrar att det fortfarande finns planera på höjda böter. ”Ärendet bereds inom Regeringskansliet och regeringen avser att återkomma i frågan”, skriver han.

Oktober 2021

Moderaterna lämnar in en motion om att höja fortkörningsböterna vid vägarbeten. Motionen får avslag i Riksdagen, då frågan fortfarande bereds inom Regeringskansliet. Moderaterna har lämnat in liknande motioner 2018 och 2019.

Augusti 2022 Med veckor kvar till valet har vallöftet om höjda böter för fortkörning vid vägarbeten inte infriats.