– Ibland blir jag rädd för hur folk har lyckats ta sitt körkort.

Jonna Wetterholm, som arbetar på Peab drift och underhåll, stannar till i vägrenen med sin TMA-bil. Det är ett fordon med påkörningsskydd och digitala skyltar som säkrar vägen vid vägarbeten och bärgningar.

Hastighetsskyltarna behöver bytas ut på E22:ans avfart upp till Kalmar södra.

Medan vägdriftsarbetaren och kollegan David Gustafsson börjar montera ned skyltarna håller Jonna Wetterholm koll på trafiken.

Bilister kör för fort

Alla bilister följer inte uppmaningen om sänkt hastighet och kommer in alldeles för fort bredvid vägarbetarna.

Jonna Wetterholm gestikulerar med handen, märkbart irriterad.

David Gustafsson skakar på huvudet.

– Det blir bara värre och värre. Folk har ingen respekt, säger han.

TMA-bilen blev påkörd

De är inte förvånade över att en vägarbetare omkom i jobbet innan sommaren.

– Jag blir förbannad, inte förvånad, säger Jonna Wetterholm.

För två år sedan blev hon själv påkörd i sin TMA-bil när spärrade av vägen vid ett vägarbete. Det blev en rejäl smäll, men Jonna Wetterholm klarade sig från frakturer.

David Gustafsson och Jonna Wetterholm.
David Gustafsson och Jonna Wetterholm oroas över bilister som kör för fort.

Hon fick däremot muskulära problem och går två år senare fortfarande hos en kiropraktor.

– Jag fick höra att han som körde på mig tyckte att det var mitt fel, ”för att det inte brukar stå någon där”. Då blev jag arg.

Vill ha hårdare tag mot fortkörare

Seko har länge krävt hårdare tag mot bilister som kör för fort vid vägarbeten. Inför förra valet lovade Socialdemokraterna att jobba för att dubbla böterna, men böterna har inte förändrats.

Jonna Wetterholm tror att högre böter skulle få bilister att tänka sig för.

– Eller att man tar ifrån dem deras körkort om de kör förbi oss i en viss hastighet, säger hon.

Hon tycker att Polisen skulle kunna göra upprepade hastighetskontroller vid vägarbeten.

– I så fall sprids ryktet om fartkontroller och då sänks hastigheten.

Vägarbetarna: ”Respektera oss”

Bäst vore ändå att gemene man blev medvetna om och respekterar vägarbetarnas utsatta situation, anser hon och kollegan David Gustafsson. Det gäller även yrkestrafiken som i de flesta fall inte visar tillräcklig hänsyn.

– Vi får hoppas att dödsolyckan blir ett uppvaknande, säger David Gustafsson.

14 skadade vägarbetare per år

Mellan 2015 och 2019 omkom tre vägarbetare i jobbet. I snitt skadades 14 per år. De flesta olyckorna skedde när personerna befann sig utanför ett fordon. Mest utsatta var flaggvakter.

Det finns ingen olycksstatistik för TMA-fordon dessa år, men mellan 2013 och 2015 inträffade minst 51 olyckor med TMA-fordon. Vid nio tillfällen skadades TMA-förarna lindrigt.

Källa: Transportstyrelsen, Trafikverket

3 krav från Seko för vägarbetares säkerhet

  • Att trafiken avleds från vägarbeten vid större vägar
  • Utökad hastighetsövervakning vid vägarbetsplatser
  • Höjda böter vid fortkörning förbi vägarbetsplatser