Hur ser en dag på jobbet ut för dig?

– I går satt jag i brandstyrkan som insatsledare, vi är fem brandmän och brukar varva vem som är det. Sedan öppnade vi flygplatsen för passagerarna. Då bemannar vi säkerhetskontrollen och incheckningsdiskarna.

– Jag hjälpte även till med att avnatta flygplanen, på vintern har vi motorskydd och sådant som ska av. Sedan gör vi i ordning planen och tar emot väskor som har checkats in.

Var det många passagerare?

– Det var väl runt 60 på morgonflyget till Arlanda. Vi har ganska små flygplan efter pandemin, trafiken har inte riktigt kommit i gång sedan dess.

Att ta emot väskor som checkats in är en av Knutte Ottossons arbetsuppgifter.
Att ta emot väskor som checkats in är en av Knutte Ottossons arbetsuppgifter.

Är det stor skillnad?

– Innan pandemin hade vi fyra avgångar varje morgon, nu har vi en. Så det är en väldig skillnad. Innan flygskammen och Greta Thunberg hade vi sju destinationer varje morgon.

Hur hanterar ni det?

– Vi har stora satsningar för att bli så miljövänliga som möjligt. Vi har flygbiljetter med 50 procent biobränsle och försöker köra elfordon på flygplatsen. När det inte går byter vi ut till förnybart bränsle.

Knutte Ottosson.

Man gör mycket varierande saker, får vara ute och inne, kör maskiner och hinner aldrig bli uttråkad.

Knutte Ottosson

Regeringen föreslår ökat stöd till regionala flygplatser. Nästa år får Sundsvall-Timrå Airport även fler charterflyg. Vad betyder det?

– Det blir mer pengar i omlopp och mer resenärer i rörelse. Om det fortsätter kanske vi måste börja anställa, under corona var det uppsägningar hos oss.

Vad är det mest krävande med jobbet?

– Sena nätter och tidiga morgnar, även för mig med småbarn. Sedan är det väldigt mycket ansvar över få personer. Vi gör allt när det gäller snöskottning, lastning, lossning, vikt och balans på flygplanen.

Hur är arbetsmiljön?

– Väldigt bra, jag trivs. Man gör mycket varierande saker, får vara ute och inne, kör maskiner och hinner aldrig bli uttråkad. Att lyfta ett ton bagage till ett charterflygplan är såklart jobbigt. Sedan har vi tidspress, flygplanet måste ju gå i tid.

Knutte Ottosson

Ålder: 28 år

Bor: Bergeforsen, Timrå

Yrke: Vice driftledare

Arbetsplats: Sundsvall-Timrå Airport. Regional flygplats som ägs av Sundsvall och Timrå kommun.

Fackligt uppdrag: Skyddsombud och fackligt ombud för Seko.

Arbetstider: Skiftarbete. Förmiddagsskift mellan 05.00–14.30 eller eftermiddagsskift mellan 14.15–02.45 för att ta hand om nattens postflyg.