Kundvärden Patricia Lindström har arbetat på Östgötapendeln sedan 2019. Hon fick en tillsvidareanställning från 1 september i år. Men glädjen över anställningen förtas av beskedet att kundvärdarna ska halveras i antal.

— Det är mycket tankar och känslor sedan vi fick reda på det här. Det känns stundtals som att det är det enda vi pratar om, säger Patricia Lindström.

Östgötatrafikens upphandling av Östgötapendeln slutade med att Transdev Sverige tar över det operativa ansvaret från och med 1 juni 2025.

Enligt avtalet som Östgötatrafiken har med den nuvarande operatören VR ska det alltid vara en kundvärd ombord.

Vill jobba kvar så länge hon kan

Men i nya avtalet med Transdev har Östgötatrafiken specificerat antalet timmar som tågvärdarna ska arbeta. Timmarna räcker bara till hälften av resorna. Varannan avgång blir då utan kundvärd ombord.

Patricia Lindström kan inte se hur något skulle kunna bli bättre av en sådan förändring. Framför allt inte säkerhetsmässigt.

— Det är helt otroligt att man fattat ett sådant här beslut. Vi kundvärdar är tågförarens öron och ögon ombord. Det kan hända saker när som helst. Vi gör så mycket mer än att kolla biljetter. Som att hjälpa till med rullstolar, cyklar och sjukdomsfall.

Patricia Lindström planerar att fortsätta vara anställd så länge hon kan. Det känns ändå som en trygghet att hon nu är tillsvidareanställd. Om det skulle bli så att hon sedan inte får vara kvar.

Varnar för sämre säkerhet

Sekos klubb på Östgötapendeln fokuserar på att försöka få upp en medvetenhet bland allmänheten om vad det nya avtalet kommer att innebära. Klubben planerar att dela ut flygblad till resenärerna.

Johan Kromnèr står med korslagda armar i en röd jacka.
Johan Kromnèr, ordförande för Seko på Östgötapendeln.

Klubbordföranden Johan Kromnér är själv kundvärd. Han ser både försämrad säkerhet och service när yrkesgruppen ska minskas ner. Han ser en fara för att kundvärdarna som blir kvar tvingas till delade turer eftersom rusningstrafiken är på morgonen och eftermiddagen.

— En magkänsla säger mig att det kan bli delade turer. Men det är en fråga för den nya operatören.

Johan Kromnér frågar sig vad som händer om Östgötatrafiken beslutar sig för att minska ner yrkesgruppen ännu mer, till att ha värdar på vart fjärde tåg. Eller var femte.

”Arbetsmiljön blir grotesk”

Han vill inte ha en situation som i Stockholm, där tågvärdar tagits bort från pendeltågen och Roslagsbanan.

— Arbetsmiljön för lokförarna blir ju grotesk. Om något sker så att tåget går sönder måste föraren felsöka. Då har föraren inte tid att svara på frågor från resenärer om deras anslutningar.

Ett worstcase-scenario han ser är om en person blir påkörd och föraren hamnar i chocktillstånd. Om tåget står stilla för länge börjar resenärerna ganska snart skruva på sig och öppnar kanske nöddörrarna.

— Då får vi obehöriga på spåren.

”Som en käftsmäll”

Johan Kromnér uppskattar att Östgötapendeln har cirka 60 kundvärdar som nästa år ska halveras i antal.

— Beskedet kom som en käftsmäll i början på året.

Men Jimmy Johansson, trafikchef på Östgötatrafiken, delar inte facklubbens oro.

–  Det handlar om att försöka förändra kundvärdsrollen till något bredare. Det finns en ambition att bättre kunna styra och hjälpa kunderna i hela trafiksystemet. Att vara en mobil kundservice som kan ta utgångspunkt i kundernas behov och trafikläget som råder.

Fotnot: Läs mer om hur Östgötatrafiken svarar facket här.

Färre tågvärdar i Stockholm

Roslagsbanan i Stockholm har också Transdev som operatör. Roslagsbanan har fått stolpar för visering av biljetter men det finns fortfarande tågvärdar ombord. De behövs för att ge signal vid dörrstängning på vagnarna. I de nya vagnar som Roslagsbanan fick 2023 finns inga tågvärdar. Beslutet motiverades med att lokförarna, med stöd av kameror och klämlister som reagerar vid hinder, skulle klara resorna utan dem.

Region Stockholm tog beslut om att ersätta 370 tågvärdar med kameror på pendeltågen. I september 2022 började de fasas ut för att ersättas med kameror och den senaste tekniken.