Hur svarar ni på de anställdas oro?

— Vi har försökt återkoppla i de delarna vi har kunnat. Avtalet handlar om att försöka förändra kundvärdsrollen till något bredare. Det finns en ambition att bättre kunna styra och hjälpa kunderna i hela trafiksystemet. Att vara en mobil kundservice med utgångspunkt i kundernas behov och trafikläget som råder.

Seko:s lokala klubb varnar för att färre kundvärdar leder till försämrad service och säkerhet, kan du förstå det?

— Ja. Men vi ser inte att det blir en försämring. Vi gör detta snarare i ett försök att förbättra servicen som kundvärden kan utföra.

Ser inga säkerhetsrisker

Men kan det bli en säkerhetsrisk att vara ensam förare på tåget om något händer?

— Det är jätteviktigt att känna trygghet både som anställd och som resenär i kollektivtrafiken. Vi ska sätta oss med ansvarigt trafikföretag och anstränga oss för att ge svar på hur detta ska kunna fungera.

Så ni delar inte oron för att det kan bli en säkerhetsrisk?

— I ett tidigt skede tittade vi på Helsingfors, där Transdev har ett liknande upplägg. Vi kunde inte vid det tillfället och inte heller i våra riskbedömningar se att den risken skulle vara så stor. 

— Vi ser snarare att kundvärdarna har en funktion som blir lite bredare.  Vi har även avtal med väktare och en kontrollgrupp och lite annan personal som ska vara resurser tillsammans med kundvärdarna. Men vi kommer att följa och utvärdera detta. Skulle det uppstå situationer som behöver omhändertas har vi utrymme att möta upp det, både i avtalet och med annan personal.

Kameror ersätter

Om sjukfall uppstår ombord eller om någon behöver hjälp med rullstol för att komma på tåget, hur ska det fungera?

— Det är den typen av resurser som vi vill försöka diskutera med trafikföretaget. Det finns olika typer av hjälpmedel och man har möjlighet att kontakta både vår trafikledning och förare om något skulle inträffa i fordonet. Men vi tänker att det också kan finnas behov av andra åtgärder.

I Stockholm har tågvärdar tagits bort från pendeltågen, där använder man till exempel kameror, är det sådana lösningar ni vill ha?

— Ja, vi kommer också att ha kameror. I Stockholm finns Sveriges mest trafikerade spår, det är inte riktigt den situationen vi har. Vi ska anpassa oss utifrån våra behov. Sedan har man i Stockholm haft tågvärdar som har säkerhetsansvar. Kundvärden har inget säkerhetsansvar.

Tågvärdar ska finnas kvar

Kan tågvärdarna helt komma att tas bort?

— Det har aldrig varit vår avsikt. Det ser jag inte framför mig. Det handlar snarare om att den personal som finns ska vara där den behövs.

Kan det bli fråga om delade turer?

— Jag kan inte svara på hur trafikföretaget kommer att bemanna avtalet. Men vi har inte haft de tankarna från vår sida.

Blir det uppsägningar av tågvärdar?

— Trafikföretaget kommer att anställa den personal man behöver för att sköta avtalet. Sedan är Transdev ett större företag. Det kanske finns möjligheter att erbjuda andra tjänster inom företaget. Det skulle jag tro är rimligt att anta, men vad det i slutändan resulterar i vill jag inte spekulera i.