Efter vilda strejken på pendeltågen – lokförare får betala halv miljon till MTR
Förra året gick lokförare på pendeltågen i Stockholm ut i en vild strejk för att förhindra att tågvärdarna togs bort.
Nu ska tio av dem betala en halv miljon i skadestånd.
De tio lokförarna som stämts av tågbolaget har gått med på att betala sammanlagt 475 000 kronor i skadestånd till MTR och till rättegångskostnader. Trots att Marcus Mikkelä nu måste betala en betydande summa till ett bolag han är starkt kritisk till är hans första känsla ändå lättnad.
– Det är skönt att det slipper gå till Arbetsdomstolen, då finns det risk att kostnaderna skulle bli betydligt större, säger han.
Han tror nämligen att de hade haft små chanser att vinna i domstolen eftersom det rörde sig om en vild strejk. Den var inte sanktionerad av Seko och lokförarna har inte fått något stöd från fackförbundet under förhandlingarna.
Men de kommer ändå inte behöva betala skadeståndet själva. I samband med strejken samlades pengar in från allmänheten till en strejkkassa.
– Vi fick in omkring två miljoner. Det täcker både skadeståndet och juristkostnaderna, säger han, och tillägger att de några hundratusen som blir över ska gå till en fond som stöttar arbetare som hamnar i liknande situationer.
Slutet på långdragen process
Förlikningen var slutet av en långdragen process som tog sin början 2021 då styrande politiker i Region Stockholm beslutade att ersätta tågvärdar på pendeltågen med kameror. Många lokförare var starkt kritiska och befarade att det skulle riskera både arbetsmiljön och säkerheten för dem själva och passagerarna.
Enligt Marcus Mikkelä fick de otillräckligt stöd från MTR när de lyfte sina farhågor. Han säger också att utbildningen för att förbereda dem inför övergången till ensamarbete var högst bristfällig.
– Det var någon tvåtimmarskurs. Så får det inte gå till. Vi fick ingen stöttning överhuvudtaget, säger han.
Den 17 april förra året valde därför många lokförare att gå ut i en vild strejk. Nu för tiden en ovanlig åtgärd som frångår den svenska modellen. Enligt Marcus Mikkelä var det en sista utväg eftersom förarna tömt ut alla andra möjligheter.
– Vi hade försökt prata med företaget, politiker och facket för att lyfta den här frågan, men ingen lyssnade, säger han.
MTR nöjda med förlikningen
Det ledde till att MTR först stämde 76 lokförare och Seko. Senare ändrade de sig och valde istället ut Marcus Mikkelä och nio andra som de stämde. Bolagets presschef Erik Söderberg säger att de är nöjda med förlikningen.
– Det var en olovlig stridsåtgärd. Den påverkade oss men den påverkade framför allt resenärerna. Det blev väldigt många som inte kunde ta sig till jobbet eller till skolor.
– De verkliga samhällskostnaderna är naturligtvis mycket större än det belopp som nu ska betalas.
Har det här påverkat bilden av MTR hos allmänheten?
– Ja, men man ska också komma ihåg att det här inte är MTR:s beslut att genomföra den förändring som låg till grund för missnöjet utan det var ett politiskt beslut.
”De som behövde fick utbildning”
En av lokförarna anser att de inte fick tillräckligt stöd från er, när de skulle gå över till ensamarbete. Bland annat att de endast fick en utbildning på ungefär två timmar som var långt ifrån tillräcklig för att förbereda dem för förändringen. Vad säger du om den kritiken?
– De som ansåg sig behöva mer utbildning fick mer utbildning. Vi försökte i den mån det var möjligt att tillgodose allas behov och vara lyhörda inför det.
Många lokförare har kritiserat MTR just för att de anser att bolaget inte varit lyhörda, men Erik Söderberg delar inte den bilden.
– Så långt det varit möjligt har vi varit det. Men vi har också en förståelse för att en så här stor förändring innebär osäkerhet och att det är en utmaning att gå över till ett nytt sätt att arbeta.
Kritiserat ensamarbete fortsätter
I november förra året beslutade Region Stockholm att häva MTR:s kontrakt för pendeltågen i förtid efter missnöje. SJ tog över men har inga planer på att återinföra tågvärdarna, utan säger att det är ett politiskt beslut.
Marcus Mikkelä ångrar inte den vilda strejken, trots att han och de andra förarna inte lyckades hindra ensamarbetet. Han säger att den skapade en massiv uppmärksamhet kring förarnas situation. Samtidigt som det orsakade negativ publicitet för MTR och ansvariga politiker.
– Det kan avskräcka andra regioner från att göra samma sak, så på så sätt var det ändå värt det, säger han.