Det var i onsdags vid 13-tiden som ett godståg och en timmerbil kolliderade på en obevakad korsning. Olyckan skedde på pappersmassabruket Södra Cells industriområde i Väröbacka, utanför Varberg.

En 43-årig lokförare dog efter att ha klämts mellan godståget och timmerbilen. Mannen backade tåget genom fjärrstyrning, och stod på ett fotsteg på sista vagnen längst bak, som i detta fall var den främsta vagnen.

En förundersökning om arbetsmiljöbrott är inledd vid riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål. Åklagare Maria Johansson uppger att lastbilsföraren klarade sig utan några större skador.

– Han är chockad. Han är inte hörd i utredningen än, säger hon.

Hector Rails vd: Det är tungt

Hector Rails vd Claes Scheibe uppger att lokföraren var erfaren och hade kört godståg på industriområdet många gånger.

– Vi är bedrövade och sorgsna. Det är tungt för oss alla, säger han.

En liknande dödsolycka skedde i november 2019. Den skedde på pappersbruket Smurfit Kappas fabriksområde i Piteå. Tidigt på morgonen under ett växlingsarbete kolliderade ett godståg och en lastbil. Radioloksoperatören Nisse klämdes till döds. Han stod också helt oskyddad på ett trappsteg, ett arbete som är känt i branschen för att vara riskfyllt.

Hovrätten ska pröva Green Cargos och Smurfit Kappas ansvar för arbetsplatsolyckan i slutet av november. Tingsrätten friade företagen i början av året.

Olyckan utreds

Vad som ligger bakom olyckan i Väröbacka är ännu oklart. Polis och Arbetsmiljöverket ska genomföra utredningar – det ska även Hector Rail göra, uppger Claes Scheibe.

Hur tänker du kring säkerheten vid sådana här arbeten?

– I dag fokuserar vi på våra känslor, medarbetare, och den här avlidnas familj. Jag kan inte säga att vi är i ett analysarbete i dag. Men självklart kommer vi till det läget inom ett par dagar. För det här måste vi förstå fullt ut, säger han.