Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Redaktionsblogg

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

22 augusti 2014 11:12

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst illustrerar den svenskan järnvägens marsch mot undergången.

Jernhusen har byggt – och byggt om – ett antal stationshus de senaste åren och sett till att de inte har någon direkt koppling till järnvägen. Istället för vänthallar och direkt anslutning till spår har Jernhusen skapat gallerior fyllda med butiker som resenärerna förväntas handla i på vägen till tåget.

Jernhusens mål är inte, enligt Jesper Meijling, att tågen ska gå i tid. Tvärtom är det lönsamt med förseningar. På så sätt kan butikerna sälja mer och Jernhusen kan i sin tur locka nya butikshyresgäster.

-Helst skulle nog Jernhusen vilja att resenärerna checkade in en timme i förväg som på flygplatserna, säger han.

På ett seminarium på Arena Idé presenterade han på torsdagskvällen sin bok ”Marknad på villovägar” där han bland andra ämnen analyserar den svenska järnvägens marknadsanpassning de senaste 20 åren.

-Jag är ingen ideolog, slog han fast till att börja med och blev smickrad när moderatorn Boa Ruthström kallade honom teknokrat.

-Jag har analyserat hur det tekniska systemet förhåller sig till marknadens krav och kommit fram till att det inte fungerar. Tekniska system måste hålla ihop och marknaden kräver flexibilitet.

I boken lyfter han särskilt fram Jernhusen, som han kallar en destruktiv kraft för järnvägen och vars legitimitet han vill undergräva. Jernhusen är en symbol för hur illa det kan gå när ingen har ansvar för att tågen ska gå, utan drivs av andra mål. Som att tjäna pengar på uthyrning i sina fastigheter istället för att ge service till resenärerna.

-Marknaden kräver flexibilitet och vill inte ha begränsningar. Allt det som järnvägen inte kan leva upp till, enligt Jesper Meijling.

I boken tar han ett underhållande exempel från Uppsala, som 2010 fick ett nytt stationshus, som inte har något av det som man förknippar med en järnvägsstation. Ingen väntsal, ingen centralhall, bara 20 sittplatser ”höggradigt obekväma” dessutom.

Det gamla stationshuset strax intill har blivit restaurang där man från det nya huset kan se många tomma stolar.

Istället för resenärscentrum har Uppsala fått en galleria med många butiker. Från stationen kan resenärerna bara nå en perrong och det är inte den mest använda. Resten av resandeströmmen måste gå i en mörk gång utomhus.

Att den svenska järnvägen befinner sig i kris är de flesta överens om. Inställda tåg, trasiga kontaktledningar och spår gör att förtroendet sviktar. Orsaken är marknadstänkandet slår Jesper Meijling fast.

-Det går inte att leka marknad med ett så pass statiskt system där företag inte kan växa fritt i takt med efterfrågan. Ändå har politiker i alla läger utgått ifrån att järnvägen ska skötas i en marknadsmodell, inte om den ska göra det. Ekonomerna fick bestämma och då blev det fel, sa Jesper Meijling.

Ingela Edlund, andre vice ordförande i LO och tidigare förbundssekreterare i Seko, kommenterade boken på seminariet och sa ”äntligen är det någon som säger det vi alltid hävdat i facket”.

-Hoppas nu att det blir en diskussion bland politikerna om hur vi ändrar systemet. Det vi har gynnar inte någon, sa hon.

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Johan hullberg

    Stationshusen borde vara skyddade från rivning då de är en del av kulturarvet men så är icke fallet.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Stort varsel på stockholmspendeln

Stort varsel på stockholmspendeln

Idag har 90 städare på pendeltågen i Stockholm varslats om uppsägning. Deras arbetsgivare Sol Reneriet blev ”fetlurade” av MTR, säger en anställd. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Arriva fortsätter köra Pågatågen

Idag blev det klart att Arriva fortsätter köra Pågatågen för Skånetrafikens räkning. Politikerna i Region Skåne har också beslutat att Arriva ska sköta hela affären, det vill säga även underhåll av stationer och ersättningstrafik. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Krav växlade mellan Seko och Arbetsgivarverket

Idag har parterna på staten växlat yrkanden med varandra. Seko kräver löneökningar enligt LO-samordningen med låglönesatsning samt tryggare anställningar och bättre arbetsmiljö. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko stämmer Leif–Ivan Karlsson

Seko stämmer Leif-Ivan Karlsson på 1,4 miljoner kronor i obetalda löner efter Birger Jarl-konkursen. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Dödsolycka på Malmbanan

Under gårdagen omkom en 21-årig man från Jokkmokk när han blev påkörd bakifrån av ett tåg strax söder om Abisko. Läs mer

Avtal klart på KFS energi

Seko och de kommunala energibolagen i KFS har tecknat ett nytt treårigt avtal. Avtalet ger löneökningar enligt det så kallade märket på 6,5 procent och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Åsbro kursgård döms för arbetsmiljöbrott

En instruktör vid Åsbro kursgård döms till 60 dagsböter för arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Företaget döms att betala en miljon kronor i företagsbot. Läs mer

Fortsatt många arbetsskador

Arbetsmiljön blir inte bättre för Sekos yrkesgrupper när man ser till antalet anmälda olycksfall och sjukdomar som orsakats på jobbet. Läs mer

One contact säger upp kundservicepersonal

One contact varslar drygt 20-talet anställda på kundservice i Malmö om uppsägning. Enligt Seko beror varslet på att företaget tappat sin största kund. Läs mer

Städavtalet klart

Seko och Fastighets har tecknat ett nytt städavtal med Almega. Därmed blir det ingen strejk nästa onsdag. Uppgörelsen innebär en låglönesatsning på 83 kronor, enligt de båda facken. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Reallönesänkning

Hur köpkraften förändras under tiden. En reallönesänkning gör att man kan köpa färre varor och tjänster än tidigare.