Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Redaktionsblogg

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

22 augusti 2014 11:12

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst illustrerar den svenskan järnvägens marsch mot undergången.

Jernhusen har byggt – och byggt om – ett antal stationshus de senaste åren och sett till att de inte har någon direkt koppling till järnvägen. Istället för vänthallar och direkt anslutning till spår har Jernhusen skapat gallerior fyllda med butiker som resenärerna förväntas handla i på vägen till tåget.

Jernhusens mål är inte, enligt Jesper Meijling, att tågen ska gå i tid. Tvärtom är det lönsamt med förseningar. På så sätt kan butikerna sälja mer och Jernhusen kan i sin tur locka nya butikshyresgäster.

-Helst skulle nog Jernhusen vilja att resenärerna checkade in en timme i förväg som på flygplatserna, säger han.

På ett seminarium på Arena Idé presenterade han på torsdagskvällen sin bok ”Marknad på villovägar” där han bland andra ämnen analyserar den svenska järnvägens marknadsanpassning de senaste 20 åren.

-Jag är ingen ideolog, slog han fast till att börja med och blev smickrad när moderatorn Boa Ruthström kallade honom teknokrat.

-Jag har analyserat hur det tekniska systemet förhåller sig till marknadens krav och kommit fram till att det inte fungerar. Tekniska system måste hålla ihop och marknaden kräver flexibilitet.

I boken lyfter han särskilt fram Jernhusen, som han kallar en destruktiv kraft för järnvägen och vars legitimitet han vill undergräva. Jernhusen är en symbol för hur illa det kan gå när ingen har ansvar för att tågen ska gå, utan drivs av andra mål. Som att tjäna pengar på uthyrning i sina fastigheter istället för att ge service till resenärerna.

-Marknaden kräver flexibilitet och vill inte ha begränsningar. Allt det som järnvägen inte kan leva upp till, enligt Jesper Meijling.

I boken tar han ett underhållande exempel från Uppsala, som 2010 fick ett nytt stationshus, som inte har något av det som man förknippar med en järnvägsstation. Ingen väntsal, ingen centralhall, bara 20 sittplatser ”höggradigt obekväma” dessutom.

Det gamla stationshuset strax intill har blivit restaurang där man från det nya huset kan se många tomma stolar.

Istället för resenärscentrum har Uppsala fått en galleria med många butiker. Från stationen kan resenärerna bara nå en perrong och det är inte den mest använda. Resten av resandeströmmen måste gå i en mörk gång utomhus.

Att den svenska järnvägen befinner sig i kris är de flesta överens om. Inställda tåg, trasiga kontaktledningar och spår gör att förtroendet sviktar. Orsaken är marknadstänkandet slår Jesper Meijling fast.

-Det går inte att leka marknad med ett så pass statiskt system där företag inte kan växa fritt i takt med efterfrågan. Ändå har politiker i alla läger utgått ifrån att järnvägen ska skötas i en marknadsmodell, inte om den ska göra det. Ekonomerna fick bestämma och då blev det fel, sa Jesper Meijling.

Ingela Edlund, andre vice ordförande i LO och tidigare förbundssekreterare i Seko, kommenterade boken på seminariet och sa ”äntligen är det någon som säger det vi alltid hävdat i facket”.

-Hoppas nu att det blir en diskussion bland politikerna om hur vi ändrar systemet. Det vi har gynnar inte någon, sa hon.

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Johan hullberg

    Stationshusen borde vara skyddade från rivning då de är en del av kulturarvet men så är icke fallet.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Rättelse om Postnordartikel

Fel version av artikeln ”Seko postens kupp mot danska facket” är publicerad i senaste numret av Sekotidningen och innehåller felaktiga citat. Det beror på att reportern missuppfattade Seko postens ordförande Johan Lindholm, vilket vi ber om ursäkt för. Den korrekta versionen av texten finns att läsa här https://sekotidningen.se/artikel/spelet-om-postnord/ Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höjd pensionsålder

De sex partierna i pensionsgruppen har slutit en överenskommelse om att förändra pensionssystemet. Lägstaåldern för pensionsuttag höjs från 61 till 64 år, rätten att jobba kvar höjs från 67 till 69 år och skyddet för de fattigaste pensionärerna stärks. Läs mer

Metoo-upprop inom Kriminalvården

Över 1000 anställda och tidigare anställda inom Kriminalvården har skrivit under uppropet #virivermurarna mot sexuella trakasserier och kränkningar på jobbet. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Tågkompaniet ska köra Krösatågen

Nu är det klart att Krösatågen tas över av Tågkompaniet från och med december 2018 och nio år framåt. Båda affärerna, nord och syd, ingår i upphandlingen. Idag är det Transdev som kör trafiken. Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Mutanklagelser mot Trafikverket

Mutanklagelser mot Trafikverket

”Vi ska vända på alla stenar.” Det var löftet från Trafikverket när Sekotidningen i april skrev om den muthärva som Kalla fakta på TV4 fortsatt att granska. Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko tappar inte längre medlemmar

-Seko tappar inte längre medlemmar. Antalet aktiva medlemmar är strax under 74 000 och har legat stilla sedan april i år. Läs mer

Trendbrott när åtta fartyg flaggar svenskt

Vinden tycks ha vänt för den svenska handelsflottan.  Tre rederier har beslutat att låta sammanlagt åtta fartyg gå under svensk flagg. Läs mer

Externt företag vill ta över SJ:s kundtjänst

SJ kan låta ett externt företag ta över verksamheten vid servicecentret i Ånge. SJ har ett 100-tal anställda i Ånge, som nu är oroliga för avtalsdumpning. Men enligt SJ kan det vara ett sätt att rädda jobben. Läs mer

Sänkt avgift i Sekos a-kassa

Avgiften till Sekos a-kassa sänks med 15 kronor den 1 januari 2018, under förutsättning att beslutet godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF. Läs mer

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Sju av tio arbetslösa slår i a-kassetaket

Trots höjningen av a-kassetaket för två år sedan är många arbetslösa fortfarande underförsäkrade. Åtta av tio av arbetslösa Sekoiter får mindre än 80 procent. För hela arbetsmarknaden är det sju av tio. Läs mer

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lönediskriminering

Osakliga löneskillnader, som inte motiveras av skillnader i erfarenhet, ansvar, produktivitet med mera.