Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Redaktionsblogg

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

22 augusti 2014 11:12

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst illustrerar den svenskan järnvägens marsch mot undergången.

Jernhusen har byggt – och byggt om – ett antal stationshus de senaste åren och sett till att de inte har någon direkt koppling till järnvägen. Istället för vänthallar och direkt anslutning till spår har Jernhusen skapat gallerior fyllda med butiker som resenärerna förväntas handla i på vägen till tåget.

Jernhusens mål är inte, enligt Jesper Meijling, att tågen ska gå i tid. Tvärtom är det lönsamt med förseningar. På så sätt kan butikerna sälja mer och Jernhusen kan i sin tur locka nya butikshyresgäster.

-Helst skulle nog Jernhusen vilja att resenärerna checkade in en timme i förväg som på flygplatserna, säger han.

På ett seminarium på Arena Idé presenterade han på torsdagskvällen sin bok ”Marknad på villovägar” där han bland andra ämnen analyserar den svenska järnvägens marknadsanpassning de senaste 20 åren.

-Jag är ingen ideolog, slog han fast till att börja med och blev smickrad när moderatorn Boa Ruthström kallade honom teknokrat.

-Jag har analyserat hur det tekniska systemet förhåller sig till marknadens krav och kommit fram till att det inte fungerar. Tekniska system måste hålla ihop och marknaden kräver flexibilitet.

I boken lyfter han särskilt fram Jernhusen, som han kallar en destruktiv kraft för järnvägen och vars legitimitet han vill undergräva. Jernhusen är en symbol för hur illa det kan gå när ingen har ansvar för att tågen ska gå, utan drivs av andra mål. Som att tjäna pengar på uthyrning i sina fastigheter istället för att ge service till resenärerna.

-Marknaden kräver flexibilitet och vill inte ha begränsningar. Allt det som järnvägen inte kan leva upp till, enligt Jesper Meijling.

I boken tar han ett underhållande exempel från Uppsala, som 2010 fick ett nytt stationshus, som inte har något av det som man förknippar med en järnvägsstation. Ingen väntsal, ingen centralhall, bara 20 sittplatser ”höggradigt obekväma” dessutom.

Det gamla stationshuset strax intill har blivit restaurang där man från det nya huset kan se många tomma stolar.

Istället för resenärscentrum har Uppsala fått en galleria med många butiker. Från stationen kan resenärerna bara nå en perrong och det är inte den mest använda. Resten av resandeströmmen måste gå i en mörk gång utomhus.

Att den svenska järnvägen befinner sig i kris är de flesta överens om. Inställda tåg, trasiga kontaktledningar och spår gör att förtroendet sviktar. Orsaken är marknadstänkandet slår Jesper Meijling fast.

-Det går inte att leka marknad med ett så pass statiskt system där företag inte kan växa fritt i takt med efterfrågan. Ändå har politiker i alla läger utgått ifrån att järnvägen ska skötas i en marknadsmodell, inte om den ska göra det. Ekonomerna fick bestämma och då blev det fel, sa Jesper Meijling.

Ingela Edlund, andre vice ordförande i LO och tidigare förbundssekreterare i Seko, kommenterade boken på seminariet och sa ”äntligen är det någon som säger det vi alltid hävdat i facket”.

-Hoppas nu att det blir en diskussion bland politikerna om hur vi ändrar systemet. Det vi har gynnar inte någon, sa hon.

 

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

1 kommentar

  1. Johan hullberg

    Stationshusen borde vara skyddade från rivning då de är en del av kulturarvet men så är icke fallet.

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Seko vill förhandla om utbildningsjobb

Alla LO-förbund utom Transport vill förhandla med arbetsgivarna för att få fram nya jobb till nyanlända och andra som står långt från arbetsmarknaden. Utgångspunkten är det förslag om utbildningsjobb som LO lade fram i mars i år. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Kvarts ger Svevia böter

Kvarts ger Svevia böter

Svevia har dömts att betala 150 000 kronor i sanktionsavgift för att ha brutit mot föreskrifterna om kvarts. Det saknades dokument om risker med höga kvartshalter på ett arbetsställe i Storuman. Läs mer

Ännu inget nytt arbetstidsavtal på NTE

Förhandlingarna om nytt arbetstidsavtal för personalen på Nationella transportenheten, NTE, inom Kriminalvården fortsätter. Seko har hittills sagt nej till arbetsgivarens förslag. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Franska protester mot ny arbetslag

Franska protester mot ny arbetslag

Hundratusentals franska invånare deltog idag i demonstrationer mot Macrons nya arbetslag. - Idag lyssnar man bara på arbetsgivarna. Men det är förvånansvärt svårt att få folk att engagera sig trots utvecklingen, säger Rachel Neis fackombud vid det franska gasbolaget. Läs mer

Ökad risk för inhyrda

Ökad risk för inhyrda

Det är farligare att vara inhyrd än anställd.
På bangården Älvsjö är det många bemannings- företag på plats. Signalarna Maria Kax och Ola Rydberg tycker att en introduktion av inhyrda borde vara obligatorisk Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Väjer inte för det pinsamma

Väjer inte för det pinsamma

Sekotidningen möter högaktuelle Ruben Östlund – prisbelönt filmregissör som gärna trycker på våra ömma punkter. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Seko lämnar Nordea

Sekos förbundsstyrelse har tagit beslut om att förbundet ska lämna Nordea. Förbundet har en halvmiljard placerad hos banken. Även LO har beslutat att lämna Nordea, liksom Handels och Transport. Läs mer

Chef kränkte medarbetare

Chef kränkte medarbetare

En chef på LVM-hemmet Runnagården i Örebro har enligt en intern utredning kränkt medarbetare under en längre tid. Läs mer

Seko upprörs över Nordeas flytt

Efter Nordeas besked om flytt till Finland har två fackförbund tagit beslut om att byta bank. Seko, som har en halv miljard placerad hos Nordea, avvaktar diskussion i LO-styrelsen innan man tar beslut. Läs mer

Postnord tar till sig kritiken

Postnord tar till sig kritiken

Det går fortsatt dåligt för Postnord. Kunderna klagar, ägaren staten är missnöjd med ekonomin och kvaliteten och tillsynsmyndigheten Post-och telestyrelsen är bekymrad. Samtidigt kräver Seko att den dansk-svenska fusionen bryts. Läs mer

Avdrag för fackavgift återinförs

Vänsterpartiet och regeringen har i budgetförhandlingarna kommit överens om att återinföra avdragsrätt för fackföreningsavgiften från och med juli 2018. Dessutom avskaffas en karensdag i a-kassan. Läs mer

Tre avtal kvar

Tre avtal återstår för Sekos del i årets avtalsrörelse: staten, skärgårdstrafiken och Samhall. Alla tre löper ut den sista september och parterna har så smått börjat känna på varandra. Läs mer

Regeringen flyttar myndigheter

Regeringen har beslutat att helt eller delvis flytta sju myndigheter från Stockholm till andra orter. Seko har inga medlemmar på de berörda myndigheterna, men regeringen har flaggat för fler beslut före valet nästa år. Läs mer

Här är vinnarna i fototävlingen

Här är vinnarna i fototävlingen

Det har kommit in många vackra, fascinerande och fantasieggande bilder till Sekotidningens fototävling. Juryn har nu utsett vinnarna. Titta och njut! I bildspelet ovan är samtliga bidrag publicerade. Läs mer

Medlare

En person som kallas in om parterna inte kan komma överens och det inte går att komma längre i förhandlingarna. Medlare utses av Medlingsinstitutet.