Kontoret i Örnsköldsvik läggs ner, men Tele2 ska inte avveckla verksamheten utan lägga den på ett externt företag, Webhelp, i Östersund.

Nick Fortgens, ordförande för Seko på Comhem, är skeptisk.

–Tele2 vill ha mer flexibilitet och de räknar man med att få på det här sättet, säger han.

”Risk att kompetens försvinner”

Seko menar att nedläggningen i Örnsköldsvik innebär att en stor del av den tekniska kompetensen försvinner.

–Vi förlorar en stor del av vår egen supportpersonal. Hur ska vi då till exempel ha koll på felavhjälpningen, säger han.

När kontoret i Örnsköldsvik försvinner lägger Tele2 också ner den helpdesk som nyanställd personal kunnat vända sig till för att få stöd och hjälp av mer erfaren personal.

–Vi vet inte hur det ska ersättas framöver, säger Nick Fortgens.

Webhelp tar över

Personalen i Örnsköldsvik kan söka jobb på Webhelp i Östersund, men det är inget som Tele2 uppmuntrar, enligt Seko. De som sägs upp kommer dock att få extra ekonomisk ersättning, som ”plåster på såren”.

–Det är förstås möjligt att flytta från Örnsköldsvik till Östersund, men det är långt och villkoren på Webhelp är sämre, säger Nick Fortgens.

Seko har inget avtal på Webhelp och därmed minskar den fackliga insynen i verksamheten.

–Vi kan ställa krav på att det ska finnas kollektivavtal och bra arbetsmiljö, men vi är inte en facklig part på företaget.  

Drygt 300 säga upp

Uppsägningarna i Örnsköldsvik är ett led i sammanslagningen av Tele2 och Comhem. Nyligen varslades 170 tekniker och anställda på företagsservice. Sammantaget har drygt 300 anställda varslats.

Louise Ekman, kommunikationschef på Tele2, sade tidigare till Sekotidningen att företaget kontinuerligt ser över hur verksamheten ska kunna effektiviseras.  

De två bolagen har cirka 5 000 anställda.