Maria Terneborg är brevbärare i Stockholm. När Sekotidningen når henne på telefon är hon ute på sin runda.
– Vänta så ska jag bara parkera i skuggan, säger hon innan vi kan prata.
Hon berättar att alla bilar i hennes distrikt är lite äldre och därför saknar klimatanläggning, något som sedan två år är standard i nyinköpta bilar. Inte heller de små el-bilarna har AC och i dem går det bara att öppna fönstret på ena sidan, så det går inte att få något korsdrag.

– Det är faktiskt en del här som tar cykeln i stället när det är så här varmt. Även om det blir rätt svettigt får man i alla fall lite fläkt, säger Maria Terneborg.

En utdelningsrunda tar ungefär 4-5 timmar i hennes distrikt och uppåt sex för lantbrevbärarna i de norra delarna.
– När solen gassar kan det bli över 40 grader i bilen och då är det jobbigt. Det gäller att ta många pauser och ha mycket vatten, både för att dricka och svalka sig med. Det kan vara problem ibland om vattnet tar slut och man inte hittar någonstans att fylla på.

Ett annat problem med värmen är att såväl kropp som hjärna blir slöare.
– Och när man kör till exempel i villaområden med lekande barn gäller det ju att vara alert, säger Maria Terneborg.
I förra veckan hade hon en kollega som kom tillbaka efter turen och mådde dåligt och hade hjärtklappning på grund av värmen.
– Det behövdes ingen läkarvård eller så, men det blev helt klart en tankeställare. Vi har pratat nu om att man bör göra en tillbudsrapport om man mår dåligt av värmen.

Behovet av många pauser gör att arbetet går lite långsammare. Men det tycker hon att den lokala ledningen har förståelse för.
– Däremot är det ett problem att arbetsgivaren inte har någon beredskapsplan för att det kan bli varmt på sommaren. Det händer ju varje år, lite extremare detta år dock.
Det är något som huvudskyddsombudet Stefan Fougt håller med om. Och han kämpar nu för att det ska bli bättring på det området. I de riskbedömningar som arbetsgivaren ska göra har man glömt bort vädret, menar han.

– Men även vi har missat det. Det är ju mest fokus på saker som förslitningsskador, stress och sådant. Nu försöker jag driva att även vädret ska in där, säger han.
Helst skulle han vilja att det gjordes en koppling till SMHI:s vädervarningar. Vid klass 1-varningar ska det informeras om på morgonen, klass 2-varning kräver aktivt beslut om man ska bära ut post eller inte och vid klass 3-varning bör man ställa in, tycker Stefan Fougt.
— Den här sommaren har ju varit extrem, men extremväder är nog något vi får räkna med framöver och då gäller det att ha beredskap för det.

Det finns ingen gräns för hur varmt det får vara på jobbet, utan Arbetsmiljölagen säger bara att man inte ska utsättas för ohälsa.
– Men jag tror att många brevbärare känner att posten ska delas ut till varje pris, oavsett väder. Och det är ju inte riktigt så man ska tänka, säger Stefan Fougt.

Stefan Fougts råd vid arbete i värme:
Ta många pauser – arbetet måste få ta längre tid.
Drick mycket vatten. Tar vattnet slut, se till att ta dig tid att fixa nytt.
Parkera i skuggan.