– Det kan vara kattsand och hundmat som väger mellan 27 och 35 kilo och ska bäras upp fem trappor utan hiss. Det är jäkligt tufft alltså. Och det är ju för att det är fri frakt, säger Eva Wahlberg som kör skåpbil för Postnord i Norrköping.

Hon har märkt en tydlig förändring under sina 35 år på företaget.

– Det är stora kuvert och paket på ett helt annat sätt än förut. Det har ökat avsevärt, på gott och ont. Utan alla beställningar kanske vi inte skulle ha jobb.

Och Eva Wahlberg är inte ensam om att tycka att jobbet har blivit tuffare. Nyligen släppte Seko, Handels och Transport en ny rapport om hur e-handeln påverkar arbetstagarna och miljön. Sedan 2010 har försäljningen inom näthandeln ökat med runt 400 procent, och pandemin gav utvecklingen en extra skjuts. Fler beställer mer på nätet – särskilt eftersom många nätföretag erbjuder fri frakt och fria returer.

Nya plattformsbolag saknar kollektivavtal

I rapporten har arbetare inom handel, transport och postverksamhet intervjuats. Svaren visar att näthandelns snabba tillväxt bidragit till stress, hög arbetsbelastning och dålig arbetsmiljö, det senare främst bland arbetare på nya plattformsbolag som riktat in sig på transporter. Några exempel är Instabox, Budbee och Airmee, där arbetet leds via en app.

När det kommer in aktörer utan kollektivavtal på marknaden så blir det prisdumpning.

Mattias Holmén, ordförande i Seko Citymailklubben

Enligt Sandra Svensk, ordförande för Seko Posten, har den ökade näthandeln drivit på utvecklingen av plattformsföretag. Det är där det stora problemet ligger, menar hon.

– Det kommer in oseriösa aktörer som plockar russinen ur kakan. Seko Postens medlemmar har visserligen fått högre arbetsbelastning och till viss del tyngre jobb, men vi har i alla fall kollektivavtal. Det saknas på många av de här nya företagen, och då blir det inte konkurrens på lika villkor, säger Sandra Svensk.

Mattias Holmén, ordförande i Seko Citymailklubben, håller med.

– Ur fackligt perspektiv är det ju bra för Citymails anställda med mer e-handel, för att de ska kunna ha kvar sina jobb. Det viktiga är att det är schyssta villkor – att folk som beställer paket på nätet gör det av bolag som har kollektivavtal. När det kommer in aktörer utan kollektivavtal på marknaden så blir det prisdumpning.

Konsumenterna har också ett stort ansvar, tycker Mattias Holmén.

– Många köper ekologiskt och Fairtrade-märkt, men sedan är de inte så intresserade av vem som bär hem grejerna åt dem. Det vore bra att få en debatt om det.

Rädslan: Att kroppen inte ska orka

Eva Wahlberg på Postnord i Norrköping hanterar ungefär 300 kollin per dag i snitt och gör mellan 60 och 70 stopp med skåpbilen. Det sliter på kroppen.

– Vi lastar allting för hand, och bär ett par ton om dagen. När det varit som värst har jag burit över tre ton på en dag. Och visst känns det! Många får ont i rygg, nacke och axlar. Det är rädslan, att kroppen inte ska orka, säger Eva Wahlberg.

Hon hanterar många paket med kläder som människor beställt och sedan skickar tillbaka.

– Det är jättestora kartonger där de packat ner alla kläder, ibland med väldigt mycket luft i kartongen. Det är galet hur mycket som bara skickas runt.

Det här känns inte miljövänligt.

Eva Wahlberg, Postnord i Norrköping

I rapporten från Seko, Handels och Transport föreslås ett stopp för företagens erbjudanden om fri frakt och fri retur. Enligt rapporten borde en lagstadgad avgift införas, för att minska överkonsumtion och osund konkurrens mellan företag.

Det kan nog vara en bra idé, tror Eva.

– Någonstans måste man dra en gräns. Det här känns inte miljövänligt. Jag tror ingen skulle gå till en butik och köpa en massa kläder bara för att gå hem och prova och sedan lämna tillbaka. För då måste du ju betala på en gång.