Slutlönen skiljer 6 000 kronor.

–Vi är oerhört upprörda över Arrivas agerande. Företaget kommer att tillämpa två olika avtal, ett för oss som gått över från den tidigare operatören och ett annat för nyanställda. Det kan vi inte gå med på, säger Lars-Åke Persson, ordförande för Seko på Pågatågen.

Oro för sänkta löner på Pågatågen

Nyhet

Hävdar stöd hos Almega

Kundvärdarna ska enligt Arriva Sverige gå på spårtrafikavtalet, branschavtalet som ligger till grund för alla lokala avtal inom spårtrafiken. Det normala är att det tecknas ett lokalt avtal med branschavtalet som grund, men det går Arriva inte med på när det gäller kundvärdarna.

–Företaget hävdar att de har stöd för detta hos Almega, säger Lars-Åke Persson.

Arriva Sverige tog över trafiken från Arriva Tåg och för den personal som var anställd av Arriva Tåg gäller det gamla lokala avtalet minst fram till april 2020. Dels på grund av att avtalet skyddas av lagen om anställningsskydd vid övergång av verksamhet, dels för att det i senaste avtalsrörelsen skrevs in ett särskilt skydd för de verksamheter som man visste skulle handlas upp under avtalsperioden.

Ändrade arbetstider

–Jag och andra som varit anställda länge har kvar våra villkor, medan de nyanställda får betydligt sämre villkor, säger Lars-Åke Persson.

Arriva inför tuffare arbetspass på Pågatågen

Nyhet

Vid dagens förhandling behandlades också arbetstider och raster, där Arriva ensidigt förlängt de tidigare turerna från sex till åtta timmar. Samt infört obetalda raster på mellan 40 och 60 minuter. Även här slutade förhandlingen i oenighet.

Seko kommer nu att gå vidare till central förhandling.