Varför duckar Green Cargo om arbetsolyckan?
Vi måste minnas och lära oss av det som hände Nisse. Bara 60 år gammal dog han på jobbet. Han var signalgivare på Green Cargo och klämdes till döds när godståget, där han stod helt oskyddad på ett fotsteg längst bak på tågsättet, blev påkört av en lastbil på ett fabriksområde i Piteå.
Alla parter frikändes i målet om dödsolyckan. Varken Green Cargo, som ansvarade för godståget och sina anställda, Smurfit Kappa, som är pappersbruket där godset fraktades, eller lastbilschauffören ansåg sig ha gjort fel. Åklagaren tyckte annorlunda och hävdade att olyckan hade kunnat undvikas.
Uppgifter talar för att olyckan hade kunnat förebyggas.
Nu har Sekotidningens reporter fått fram uppgifter som talar för att olyckan hade kunnat förebyggas. Uppgifterna kommer från en rapport som inga mindre än Green Cargo själva tagit fram – efter en annan tidigare arbetsolycka.
Läs också Nya bevis om dödsolyckan på Green Cargo
Det var 2014 som en signalgivare på Green Cargo klämdes i en nästan identisk olycka i Stockholmsförorten Jordbro. Mannen överlevde, men tvingades amputera ena benet. Hans liv blev förstört, sa han i tingsrätten då.
Green Cargo utredde olyckan (se faktaruta nedan) och kom till slutsatsen att bättre belysning hade kunnat förhindra olyckan. Exakt ett problem som fanns vid olyckan i Piteå där Nisse omkom, eftersom det var mörkt på platsen och sikten dålig.
Det här är anmärkningsvärt och upprörande. Om det beror på slarv, snålhet eller några andra orimliga orsaker vet vi inte.
Men har Green Cargo dragit lärdom och agerat i enlighet med sin egen analys? Nej. I vart fall inte för två år sen vid sin verksamhet på pappersbruket i Piteå.
Det här är anmärkningsvärt och upprörande. Om det beror på slarv, snålhet eller några andra orimliga orsaker vet vi inte, eftersom Green Cargo inte vill ge några svar förrän rättsprocessen är avslutad.
Men det vi kan veta är att vi måste ha arbetsgivare som tar ansvar för sina anställdas säkerhet och trygghet. En god arbetsmiljö måste få kosta. Green Cargo är ett statligt bolag och det duger inte med mindre än att ha säkra arbetsplatser. Det här kan vi inte acceptera.
Ingen ska behöva gå till jobbet och inte komma hem. Hallå, Green Cargo! Vakna! Ta ansvar!
Nisses fru och två vuxna barn krävde i samband med olyckan att branschen förebygger olyckor och ligger steget före. ”För det kostar liv, det kostade livet på vår Nisse”.
Nisses familj vill att olyckan blir en väckarklocka för branschen.
Det är bara att hålla med. Ingen ska behöva gå till jobbet och inte komma hem. Hallå, Green Cargo! Vakna! Ta ansvar!
Så här skrev Green Cargo i sin rapport 2014
”Ett portabelt blixtljus att sätta på främsta fordonet i färdriktningen hade ökat chansen för vägtrafiken att upptäcka växlingsrörelser i industriområden oavsett vilket bevakningsalternativ för förenklad bevakning som gäller. Växlingsrörelsen hade på så sätt kunnat hjälpa vägtrafiken att förstå att växlingsrörelsen tänker passera över plankorsningen”, står det i Green Cargos utredningsrapport från 2014.
Växlingsarbete på bangårdar
Radioloksoperatör fjärrstyr/kör tåget. Signalgivare/signalman åker längst bak på tågsättet, alltså den främre vagnen när tågsättet backas, och ska ha uppsikt i rörelseriktningen. När arbetet utförs av två personer ska signalgivaren ha ständig kontakt med radioloksoperatören via växlingsradio. Växling är ett färdsätt för att flytta spårfordon, och utförs vanligtvis på bangårdar. Ofta innebär arbetet tågbildning, att rangera om, det vill säga sätta ihop vagnar.