”Då kommer han från ingenstans, hon håller på med något helt annat, och hoppar på henne och skär henne i halsen. Hon blir först förbannad och får ner honom på golvet men då märker hon att hon blöder från halsen och blir ganska skärrad. Då kommer det några passagerare med civilkurage och håller fast honom. Men hela tiden fortsätter han att försöka hugga efter henne”, berättar en kollega till tågvärden Johanna, som blev knivskuren av en passagerare, i en intervju med Sekotidningen i december 2014.

Nu är det 2024. Hoten och våldet på tåg kvarstår … och ökar.

Personal ombord på tåg ligger över genomsnittet när det gäller anmälda arbetsolyckor, som har lett till sjukskrivning och orsakats av hot eller våld. 

Bakom en av tre anmälda arbetsolyckor till Arbetsmiljöverket, som resulterat i sjukskrivning, finns en tågvärd.

Det är en oroväckande utveckling.

Ska någon misshandlas till döds?

I en debattartikel i Expressen från 2021 lyfte Sekos ordförande Gabriella Lavecchia frågan om hur vi gör åt våld och hot mot tågvärldar, som hela tiden ökar.

”Ska det krävas att en tågvärd misshandlas till döds? Eller att människor slutar åka tåg för att de inte kan känna sig trygga ombord innan regeringen tar frågan om hot och våld ombord på tågen på fullt allvar?” frågade sig ordföranden då.

Bakom en av tre anmälda arbetsolyckor till Arbetsmiljöverket, som resulterat i sjukskrivning, finns en tågvärd.

Fel att ta bort dubbelbemanningen

Vi har träffat Sara och Mazen som arbetar som kundvärdar på Pågatåg och utsätts dagligen för trakasserier. Även tågvärden Bader som slogs medvetslös av en resenär och har inte kunnat jobba på över ett år.

Enligt Ola som är lokförare och huvudskyddsombud på Pågatåg finns det bara ett sätt att minska utsattheten för våld: att stoppa ensamarbetet.

Att man 2018 på Pågatåg beslutade att ta bort dubbelbemanningen är för mig ett stort frågetecken. Hur tänkte man?