Det ska inte kunna säga ”kaboom” i Sekos viktiga yrken
Efter fjorton timmars väntan i bitande kyla var tacksamheten oändlig. Hon gjorde sitt jobb snabbt och proffsigt, och med ett leende räckte hon över det åtråvärda rosa passet.
Jag var rätt mör efter ett nattvak i snöfall och snålblåst i en lång kö utanför Arlandapolisen. Men passhandläggaren och hennes kolleger hade det onekligen också tufft den där veckan före påsk, och jag var imponerad över lugnet och det trevliga bemötandet.
Det hade varit kaosköer i veckor för att få tillfälliga pass, eftersom kötiderna till att få ordinarie pass hade vuxit till, för oss inte helt insatta medborgare, oväntade nivåer.
Det pressade läget har tärt hårt på de anställda
För polismyndigheten var det ingen överraskning, men trots att det fanns en vetskap om att giltighetstiden för många pass hade löpt ut under corona fanns inte en tillräcklig bemanning.
Det pressade läget har tärt hårt på de anställda. Sekotidningen har intervjuat Eva-Ley Kamijo, skyddsombudet som blev sjukskriven på grund av den orimliga arbetssituationen.
”Allting exploderade i början på februari när restriktionerna släpptes. Då sa det ”kaboom” i våra bokningssystem”, säger passhandläggaren Eva-Ley Kamijo till vår reporter.
Det ökande resandet har skapat problem utöver passtillverkningen. Arlanda har fortsatt vara en kaosplats vecka ut och vecka in eftersom det varit personalbrist i säkerhetskontrollen. Köerna har ringlat långa, vilket de också gjort vid incheckningsdiskarna.
”Det är mycket mer tryck på oss nu än innan pandemin”, säger en anonym check-in agent på företaget Menzies, en anställd som vittnar om att det är svårt att hinna ta mer än en kortare rast under 11-timmarspassen.
Enligt facket är det en nedbantad organisation och personalbrist som orsakar arbetsbelastningen.
Det är någonting märkligt med myndigheter som sköter verksamheten ”just in time”
Det är någonting märkligt med myndigheter som sköter verksamheten ”just in time”. Som skalar ner personalstyrkan och sen tror att det är lika lätt att fixa fram ny personal som att beställa en korv med bröd i närmaste kiosk.
Som när Migrationsverket skulle registrera ukrainska flyktingar. Personalstyrkan hade mer än halverats sedan 2015 och nu var verket för slimmat. Dags att snabbrekrytera.
Kvalificerade medarbetare står inte på gatan och väntar på påhugg
Kvalificerade medarbetare står inte på gatan och väntar på påhugg. Borde inte myndigheter ha en rimlig grundbemanning så att det går att utföra jobbet utan att bli utbränd? Även när oförutsedda händelser inträffar?
Och vad är det för upphandlingar från statliga Swedavia, när säkerhetsföretag och företag som Menzies kan komma undan med så dålig framförhållning och dessutom, i Menzies fall, så usel personalpolitik?
Alla verksamheter måste självklart anpassa sig till omständigheter, som exempelvis coronapandemin. Men när det gäller bärande samhällsfunktioner är det skadligt med en ryckighet.
Det kostar att bygga upp, riva ned och sen bygga upp igen. Vi kan bättre. Det ska inte kunna säga ”kaboom” helt oväntat och sen vara upp till de anställda att slå knut på sig för att lösa krisen.