De väldigt långa köerna på Arlanda väntas förvärras under sommaren när flygtrafiken kan nå samma nivå som under 2019, rapporter Expressen.

Det är inte bara personalen i säkerhetskontrollerna som bävar inför de kommande månaderna. Även de som jobbar vid incheckningsdisken.

– Det är mycket mer tryck på oss nu än innan pandemin, säger en check-in agent som vill vara anonym.

Det är inte ovanligt att hon endast får i sig en bulle, och en energidryck under ett arbetspass på elva timmar.

– Det är det jag lever på, säger kvinnan som är anställd på företaget Menzies.

Stor arbetsbelastning på Arlanda

En nedbantad organisation och personalbrist orsakar arbetsbelastningen.

Även fjolårets sommar var tuff för flygplatspersonalen. Ett skyddsombud på Menzies begärde ingripande från Arbetsmiljöverket efter flera larm om att anställda tvingats arbeta timmar i sträck utan rast, möjlighet till lunch eller toalettbesök.

Seko är kritisk mot att bolaget inte gjort mer för att förbättra läget. Menzies har i stället försämrat arbetsvillkoren, menar Sune Blomkvist, ombudsman på förbundets förhandlingsenhet.

– Inget annat företag inom flygbranschen som vi har avtal med har behandlat sin personal så brutalt som Menzies, säger han.

Förhandlingar med Menzies

Under pandemin sköt företaget på lönerevisionen från april till oktober, utan att medarbetarna fick någon retroaktiv lön. Företaget tvingade fram lösningen med hot, anser Sune Blomkvist. Hotet var att hyvla samtliga tjänster, alltså att ändra anställningsomfattningen.

Menzies har också sagt upp flera hundra i personalen, påpekar Sune Blomkvist. Parallellt har företaget fått drygt 70 miljoner i statligt kortidsstöd med anledning av coronapandemin.

Ky Lindholm.

Ky Lindholm har jobbat med att lasta och lossa bagage på Arlanda flygplats sedan 1990-talet. Han är huvudskyddsombud och ordförande för Sekos fackliga klubb på Menzies. Som förtroendevald förhandlar han med företaget. Arbetsgivarens drag är ofta förutsägbara, anser han.

– Som att spela mot ett barn, säger Ky Lindholm.

Förutsägbart för att företaget ofta vill driva igenom försämringar av avtal, eller besparingar som slår mot personalens villkor.

Ingångslönen är 23 000

Nyligen har Menzies ersatt tarifflöner med individuella. En ingångslön ligger i dag på drygt 23 000 kronor. Enligt tarifflönemodellen når man upp till 30 000 kronor efter ett visst antal lönesteg.

– Med det nya systemet kommer det ta minst tio år att komma upp i 30 000 kronor. I praktiken är det lönesänkande, säger Ky Lindholm, som också nämner att sista ordet inte är sagt om tarifflönerna som kommer att tas upp vid avtalsrörelsen nästa år.

Sekotidningen har sökt Menzies för en kommentar, men utan framgång.

Menzies

Menzies Aviation är ett globalt markserviceföretag som sköter incheckning av bagage, koordinerar tankning av flygplan och catering, lossar och lassar frakt och bagage.  

Skotska företaget John Menzies sålde Menzies Aviation till National Aviation Services, NAS, ett kuwaitiskt företag under våren 2022.