Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Anders Björklund arbetade i 28 år på Trafikverket. Foto: Thomas Fahlander
Reportage

Trafikverkets syndabock

Anders Björklund togs ur tjänst när oegentligheter uppdagades på hans arbetsplats på Trafikverket. Själv hävdar han att han har brutit mot reglerna på chefernas uppdrag, men han är den enda som har straffats. Alla inblandade chefer sitter kvar.

12 juni 2014 13:45

För ett år sedan kallades Anders Björklund till ett möte med sin arbetsgivare Trafikverket. Mötet blev till ett åtta timmar långt förhör som slutade med att Anders omedelbart togs ur tjänst. I juli 2013 sa han upp sig själv. Någon vecka senare fälldes Anders i personalansvarsnämnden och en åtalsanmälan lämnades till polisen.

– Jag har gjort fel och även tagit mitt ansvar för det, men de chefer som bad mig att bryta mot reglerna och bland annat använda Trafikverkets lastbil för privata tjänster åt dem, sitter kvar, säger Anders Björklund.

Allt började för ungefär ett och ett halvt år sedan då någon anonymt ringde till Trafikverkets visslarfunktion och berättade att det inte stod rätt till på verkets krisberedskapsenhet, där Anders arbetade.

Anders påstods under lång tid ha utnyttjat material, fordon och förråd för egen vinning. Han skulle ha ställt sin skoter i ett av
förråden, kört lastbil och tankat diesel privat.

Trafikverkets internrevision startade en utredning och kontaktade riksenheten mot korruption i mars 2013. En privat säkerhetsfirma
togs in för att kolla upp Anders Björklund.
– Firman förhörde mig, gick in på min egendom, fotograferade mitt hem och ringde min hustru på jobbet, säger han. Det var
kränkande.

Anders har medgett det mesta han anklagades för och tagit ansvar för det. Men han är noga med att han inte hittat på allt själv. Istället var det en av cheferna som sa att han kunde
tanka diesel, eftersom han inte kunde fylla
i traktamentesblanketten, andra uppmanade honom att använda lastbilen för olika ärenden.

Han berättade inte allt detta för revisorerna, utan litade på att cheferna skulle ta sitt ansvar och säga: det var på vårt uppdrag.

Så blev det dock inte. Istället tog de överordnade
sina händer ifrån honom.
– Han blev lurad, helt enkelt, säger Ola Brossberg, Sekos ombudsman i Borlänge, där Anders Björklund bor.
Ola har engagerat sig i Anders fall eftersom han tycker att fler bör ta ansvar för det som hänt på den utpekade arbetsplatsen.
– Anders har blivit en syndabock, säger Ola Brossberg. Det är inte rättvist.

Under hösten 2013 lämnade Anders in en skrivelse där han skriftligen anklagar en rad chefer för att ligga bakom de oegentligheter som han själv tagit ansvar för. Det är en lång
lista och omfattar många års ”tricksande”.

Men skrivelsen har inte medfört några sanktioner för de namngivna cheferna. Internrevisionen har utrett och Trafikverket
har därefter kommit fram till att det inte finns skäl att ta upp ärendet i personalansvarsnämnden.

Ingen åtalsanmälan är gjord.

De chefer som varit föremål för utredningen har inte heller tagits ur tjänst, som Anders Björklund.

Charlotta Lindmark

Trafikverkets chefsjurist Charlotta Lindmark säger att skälen är flera:
– Trafikverket har bedömt att det står ord mot ord och de utpekade cheferna har lämnat godtagbara förklaringar till det som påstås.
Vissa av de påstådda händelserna som de anklagas för hände för länge sedan och är därför preskriberade.
– Utredningen, som är gjord på samma sätt som den mot Anders, omfattas av förundersökningssekretess eftersom vi lämnat över
den till polisen. Den ingår i ett större underlag som åklagaren har.

Det känns inte som likabehandling, anser Ola Brossberg.
– Anders blev direkt uttagen ur tjänst medan chefer går kvar. Men det kanske beror på att Anders är den ärliga person han är. Om
cheferna också är det, låter jag vara osagt, säger han.

Många som Sekotidningen talat med, inklusive Ola Brossberg, litar helt och fullt på det Anders Björklund berättat. De vittnar – mot löfte om anonymitet för sin egen trygghet – om hans enorma lojalitet, om hur duktig yrkesman han är, att han aldrig skulle göra något fel för egen vinning eller ta initiativ till att bryta mot reglerna.

Och de berättar om den osunda kultur som funnits på krisberedskapsenheten och tidigare i Vägverket. En kultur som går ut på att man kan använda arbetsgivaren grejer så länge det inte kostar något. Tjänster och gentjänster. Många ställer upp på det här för att få bekräftelse.
”Det är så man får positiv feedback i en manlig, patriarkal, miljö”, säger en källa.
”Jag blir väldigt störd av det här när jag vet hur Anders fungerar”, säger en tidigare kollega.
”Ledningen har utnyttjat hans lojalitet och sedan lurat honom att skriva på sin egen uppsägning. Det är fruktansvärt.”
Charlotta Lindmark vill inte kommentera uppgifterna om en osund kultur. Det är lagt under förundersökningssekretess.

När det gäller Anders uppsägning, som han uppfattat var på arbetsgivarens inrådan, hävdar hon att det var Seko lokalt som tog initiativ till en uppgörelse. ‘

Det bekräftar Sekos ordförande på Trafikverket, Charlotte Olsson.
Anders fick 6 månaders avgångsvederlag efter 28 års anställning.
– Vi gjorde det utifrån de uppgifter som då fanns på bordet, säger hon.
Charlotte Olsson säger att hon under våren 2013 i olika förhandlingar med arbetsgivaren försökt få Trafikverket att
inte gå så hårt åt medarbetarna på krisberedskapsenheten,
utan behandla ärendet som ett uttryck för ett systemfel.
Hon efterlyste en informationskampanj istället för
att göra det till en fråga för personalansvarsnämnden,
men det avvisades.
– Jag tror att de nya reglerna, som kom i samband med att den nya myndigheten bildades, inte hade nått ut till alla, säger Charlotte. Många hade fortsatt att göra som de alltid gjort.

Anders Björklunds eget svar, på frågan varför han gjort allt det här som nu kostathonom jobbet, är att det fungerat som i ett
fotbollslag. Det växer fram en vänskap som man gör allt för att få behålla. Cheferna hade varit i hans stuga i Härjedalen och åkt skoter. Han litade på dem och på att de gjorde rätt.

Än så länge har Anders inget hört från polisen. Han vet att förundersökning pågår och att han har en offentlig försvarare. Kammaråklagare Anna Bergsten i Falun hänvisar
till förundersökningssekretessen och säger ingenting om ärendet.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier i facket #inteförhandlingsbart

Uppropet #inteförhandlingsbart har idag publicerats i tidningen Etc. 1501 kvinnor från alla fackförbund vittnar om sexism, övergrepp och tystnadskultur inom fackföreningsrörelsen. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

Fackligt aktiva kvinnor vittnar

I dagarna publiceras ett upprop under hashtaggen #inteförhandlingsbart. Där vittnar kvinnor med fackliga uppdrag om sexuella trakasserier, kränkningar och sexism inom facket. Det blir ett i raden av upprop från kvinnor i olika branscher under metoo-rörelsen. Allt från skådespelare och sångare, till politiker och ingenjörer har vittnat om utsatthet. Läs mer

Lokföraren som inte var sjuk

Lokföraren som inte var sjuk

Det här är berättelsen om lokföraren som inte var sjuk och arbetsgivaren som gav honom ett ultimatum: ät medicin eller få sparken! Nu är frågan på väg till Arbetsdomstolen och Lasse Holm hoppas på upprättelse. Men under tiden mår han dåligt. Läs mer

Chefen viktig för trivseln

Chefen viktig för trivseln

Stoppa allt skitsnack, låt ingen vara eller känna sig utesluten, glöm inte de sjukskrivna. Några tips från Seko Skåne om vägen till en trivsam arbetsplats. Läs mer

Valle Karlsson: Inget ska sopas under mattan

-Vi förstår att vi inom Seko och fackföreningsrörelsen inte är fredade från sexuella trakasserier. Och vi tar det väldigt allvarligt. Nu måste vi gå från ord till handling. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

”Det vi gör har aldrig gjorts förut”

Pierre Fredriksson är verkstadsingenjör vid Uppsala universitet och gillar att arbeta i teknikens framkant. Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

För dyrt med god arbetsmiljö

För dyrt med god arbetsmiljö

Kedjan med entreprenörer hade fem länkar, med Trafikverket överst. Men den sista länken brast och en provanställd 22-åring omkom i en olycka. Kanske hade den undvikits om facket fått spela sin roll. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Spelet om Postnord

Spelet om Postnord

Seko posten sparkade ut de danska fackrepresentanterna ur bolagsstyrelsen. Danskarna blev sura, men enligt Seko posten var det nödvändigt för få danska och svenska staten att enas om ett kapitaltillskott till Postnord. Läs mer

6F utreder ny lönemodell

Förbunden inom 6 F har länge varit kritiska till den svenska lönebildningsmodellen. Nu tillsätter förbunden en gemensam utredning som ska försöka hitta en bättre modell. Läs mer

Rödgrönt löfte om skärgårdstrafik i egen regi

Vid en facklig hearing i landstingshuset i Stockholm lovade de rödgröna att ta tillbaka bland annat delar av skärgårdstrafiken i egen regi om de kommer till makten. För personalens och resenärernas skull, men också för att få en möjlighet att jämföra olika driftsformer. Läs mer

Avtal klart för skärgårdstrafik

Seko och Almega har kommit överens om ett nytt treårigt avtal för de anställda i skärgårdstrafiken. Därmed dras strejkvarslet tillbaka. Läs mer

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Väg- och ban öppnar för ny yrkesutbildning

Även väg- och banbranschen har nu ett avtal om yrkesintroduktionsanställning, YA. Unga, nyanlända och långtidsarbetslösa kan lära sig ett yrke och samtidigt få lön, arbetsgivaren står för handledning men slipper betala arbetsgivaravgift. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Sekundärkonflikt

Detsamma som sympatiåtgärd.