Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Reportage

Trafikverkets syndabock

Anders Björklund togs ur tjänst när oegentligheter uppdagades på hans arbetsplats på Trafikverket. Själv hävdar han att han har brutit mot reglerna på chefernas uppdrag, men han är den enda som har straffats. Alla inblandade chefer sitter kvar.

12 juni 2014 13:45

För ett år sedan kallades Anders Björklund till ett möte med sin arbetsgivare Trafikverket. Mötet blev till ett åtta timmar långt förhör som slutade med att Anders omedelbart togs ur tjänst. I juli 2013 sa han upp sig själv. Någon vecka senare fälldes Anders i personalansvarsnämnden och en åtalsanmälan lämnades till polisen.

– Jag har gjort fel och även tagit mitt ansvar för det, men de chefer som bad mig att bryta mot reglerna och bland annat använda Trafikverkets lastbil för privata tjänster åt dem, sitter kvar, säger Anders Björklund.

Allt började för ungefär ett och ett halvt år sedan då någon anonymt ringde till Trafikverkets visslarfunktion och berättade att det inte stod rätt till på verkets krisberedskapsenhet, där Anders arbetade.

Anders påstods under lång tid ha utnyttjat material, fordon och förråd för egen vinning. Han skulle ha ställt sin skoter i ett av
förråden, kört lastbil och tankat diesel privat.

Trafikverkets internrevision startade en utredning och kontaktade riksenheten mot korruption i mars 2013. En privat säkerhetsfirma
togs in för att kolla upp Anders Björklund.
– Firman förhörde mig, gick in på min egendom, fotograferade mitt hem och ringde min hustru på jobbet, säger han. Det var
kränkande.

Anders har medgett det mesta han anklagades för och tagit ansvar för det. Men han är noga med att han inte hittat på allt själv. Istället var det en av cheferna som sa att han kunde
tanka diesel, eftersom han inte kunde fylla
i traktamentesblanketten, andra uppmanade honom att använda lastbilen för olika ärenden.

Han berättade inte allt detta för revisorerna, utan litade på att cheferna skulle ta sitt ansvar och säga: det var på vårt uppdrag.

Så blev det dock inte. Istället tog de överordnade
sina händer ifrån honom.
– Han blev lurad, helt enkelt, säger Ola Brossberg, Sekos ombudsman i Borlänge, där Anders Björklund bor.
Ola har engagerat sig i Anders fall eftersom han tycker att fler bör ta ansvar för det som hänt på den utpekade arbetsplatsen.
– Anders har blivit en syndabock, säger Ola Brossberg. Det är inte rättvist.

Under hösten 2013 lämnade Anders in en skrivelse där han skriftligen anklagar en rad chefer för att ligga bakom de oegentligheter som han själv tagit ansvar för. Det är en lång
lista och omfattar många års ”tricksande”.

Men skrivelsen har inte medfört några sanktioner för de namngivna cheferna. Internrevisionen har utrett och Trafikverket
har därefter kommit fram till att det inte finns skäl att ta upp ärendet i personalansvarsnämnden.

Ingen åtalsanmälan är gjord.

De chefer som varit föremål för utredningen har inte heller tagits ur tjänst, som Anders Björklund.

Charlotta Lindmark

Trafikverkets chefsjurist Charlotta Lindmark säger att skälen är flera:
– Trafikverket har bedömt att det står ord mot ord och de utpekade cheferna har lämnat godtagbara förklaringar till det som påstås.
Vissa av de påstådda händelserna som de anklagas för hände för länge sedan och är därför preskriberade.
– Utredningen, som är gjord på samma sätt som den mot Anders, omfattas av förundersökningssekretess eftersom vi lämnat över
den till polisen. Den ingår i ett större underlag som åklagaren har.

Det känns inte som likabehandling, anser Ola Brossberg.
– Anders blev direkt uttagen ur tjänst medan chefer går kvar. Men det kanske beror på att Anders är den ärliga person han är. Om
cheferna också är det, låter jag vara osagt, säger han.

Många som Sekotidningen talat med, inklusive Ola Brossberg, litar helt och fullt på det Anders Björklund berättat. De vittnar – mot löfte om anonymitet för sin egen trygghet – om hans enorma lojalitet, om hur duktig yrkesman han är, att han aldrig skulle göra något fel för egen vinning eller ta initiativ till att bryta mot reglerna.

Och de berättar om den osunda kultur som funnits på krisberedskapsenheten och tidigare i Vägverket. En kultur som går ut på att man kan använda arbetsgivaren grejer så länge det inte kostar något. Tjänster och gentjänster. Många ställer upp på det här för att få bekräftelse.
”Det är så man får positiv feedback i en manlig, patriarkal, miljö”, säger en källa.
”Jag blir väldigt störd av det här när jag vet hur Anders fungerar”, säger en tidigare kollega.
”Ledningen har utnyttjat hans lojalitet och sedan lurat honom att skriva på sin egen uppsägning. Det är fruktansvärt.”
Charlotta Lindmark vill inte kommentera uppgifterna om en osund kultur. Det är lagt under förundersökningssekretess.

När det gäller Anders uppsägning, som han uppfattat var på arbetsgivarens inrådan, hävdar hon att det var Seko lokalt som tog initiativ till en uppgörelse. ‘

Det bekräftar Sekos ordförande på Trafikverket, Charlotte Olsson.
Anders fick 6 månaders avgångsvederlag efter 28 års anställning.
– Vi gjorde det utifrån de uppgifter som då fanns på bordet, säger hon.
Charlotte Olsson säger att hon under våren 2013 i olika förhandlingar med arbetsgivaren försökt få Trafikverket att
inte gå så hårt åt medarbetarna på krisberedskapsenheten,
utan behandla ärendet som ett uttryck för ett systemfel.
Hon efterlyste en informationskampanj istället för
att göra det till en fråga för personalansvarsnämnden,
men det avvisades.
– Jag tror att de nya reglerna, som kom i samband med att den nya myndigheten bildades, inte hade nått ut till alla, säger Charlotte. Många hade fortsatt att göra som de alltid gjort.

Anders Björklunds eget svar, på frågan varför han gjort allt det här som nu kostathonom jobbet, är att det fungerat som i ett
fotbollslag. Det växer fram en vänskap som man gör allt för att få behålla. Cheferna hade varit i hans stuga i Härjedalen och åkt skoter. Han litade på dem och på att de gjorde rätt.

Än så länge har Anders inget hört från polisen. Han vet att förundersökning pågår och att han har en offentlig försvarare. Kammaråklagare Anna Bergsten i Falun hänvisar
till förundersökningssekretessen och säger ingenting om ärendet.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Premielön

En lön som består av en större del fast tidlön och en mindre rörlig del, som beror på arbetsresultat eller prestation.