Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Anders Björklund arbetade i 28 år på Trafikverket. Foto: Thomas Fahlander
Reportage

Trafikverkets syndabock

Anders Björklund togs ur tjänst när oegentligheter uppdagades på hans arbetsplats på Trafikverket. Själv hävdar han att han har brutit mot reglerna på chefernas uppdrag, men han är den enda som har straffats. Alla inblandade chefer sitter kvar.

12 juni 2014 13:45

För ett år sedan kallades Anders Björklund till ett möte med sin arbetsgivare Trafikverket. Mötet blev till ett åtta timmar långt förhör som slutade med att Anders omedelbart togs ur tjänst. I juli 2013 sa han upp sig själv. Någon vecka senare fälldes Anders i personalansvarsnämnden och en åtalsanmälan lämnades till polisen.

– Jag har gjort fel och även tagit mitt ansvar för det, men de chefer som bad mig att bryta mot reglerna och bland annat använda Trafikverkets lastbil för privata tjänster åt dem, sitter kvar, säger Anders Björklund.

Allt började för ungefär ett och ett halvt år sedan då någon anonymt ringde till Trafikverkets visslarfunktion och berättade att det inte stod rätt till på verkets krisberedskapsenhet, där Anders arbetade.

Anders påstods under lång tid ha utnyttjat material, fordon och förråd för egen vinning. Han skulle ha ställt sin skoter i ett av
förråden, kört lastbil och tankat diesel privat.

Trafikverkets internrevision startade en utredning och kontaktade riksenheten mot korruption i mars 2013. En privat säkerhetsfirma
togs in för att kolla upp Anders Björklund.
– Firman förhörde mig, gick in på min egendom, fotograferade mitt hem och ringde min hustru på jobbet, säger han. Det var
kränkande.

Anders har medgett det mesta han anklagades för och tagit ansvar för det. Men han är noga med att han inte hittat på allt själv. Istället var det en av cheferna som sa att han kunde
tanka diesel, eftersom han inte kunde fylla
i traktamentesblanketten, andra uppmanade honom att använda lastbilen för olika ärenden.

Han berättade inte allt detta för revisorerna, utan litade på att cheferna skulle ta sitt ansvar och säga: det var på vårt uppdrag.

Så blev det dock inte. Istället tog de överordnade
sina händer ifrån honom.
– Han blev lurad, helt enkelt, säger Ola Brossberg, Sekos ombudsman i Borlänge, där Anders Björklund bor.
Ola har engagerat sig i Anders fall eftersom han tycker att fler bör ta ansvar för det som hänt på den utpekade arbetsplatsen.
– Anders har blivit en syndabock, säger Ola Brossberg. Det är inte rättvist.

Under hösten 2013 lämnade Anders in en skrivelse där han skriftligen anklagar en rad chefer för att ligga bakom de oegentligheter som han själv tagit ansvar för. Det är en lång
lista och omfattar många års ”tricksande”.

Men skrivelsen har inte medfört några sanktioner för de namngivna cheferna. Internrevisionen har utrett och Trafikverket
har därefter kommit fram till att det inte finns skäl att ta upp ärendet i personalansvarsnämnden.

Ingen åtalsanmälan är gjord.

De chefer som varit föremål för utredningen har inte heller tagits ur tjänst, som Anders Björklund.

Charlotta Lindmark

Trafikverkets chefsjurist Charlotta Lindmark säger att skälen är flera:
– Trafikverket har bedömt att det står ord mot ord och de utpekade cheferna har lämnat godtagbara förklaringar till det som påstås.
Vissa av de påstådda händelserna som de anklagas för hände för länge sedan och är därför preskriberade.
– Utredningen, som är gjord på samma sätt som den mot Anders, omfattas av förundersökningssekretess eftersom vi lämnat över
den till polisen. Den ingår i ett större underlag som åklagaren har.

Det känns inte som likabehandling, anser Ola Brossberg.
– Anders blev direkt uttagen ur tjänst medan chefer går kvar. Men det kanske beror på att Anders är den ärliga person han är. Om
cheferna också är det, låter jag vara osagt, säger han.

Många som Sekotidningen talat med, inklusive Ola Brossberg, litar helt och fullt på det Anders Björklund berättat. De vittnar – mot löfte om anonymitet för sin egen trygghet – om hans enorma lojalitet, om hur duktig yrkesman han är, att han aldrig skulle göra något fel för egen vinning eller ta initiativ till att bryta mot reglerna.

Och de berättar om den osunda kultur som funnits på krisberedskapsenheten och tidigare i Vägverket. En kultur som går ut på att man kan använda arbetsgivaren grejer så länge det inte kostar något. Tjänster och gentjänster. Många ställer upp på det här för att få bekräftelse.
”Det är så man får positiv feedback i en manlig, patriarkal, miljö”, säger en källa.
”Jag blir väldigt störd av det här när jag vet hur Anders fungerar”, säger en tidigare kollega.
”Ledningen har utnyttjat hans lojalitet och sedan lurat honom att skriva på sin egen uppsägning. Det är fruktansvärt.”
Charlotta Lindmark vill inte kommentera uppgifterna om en osund kultur. Det är lagt under förundersökningssekretess.

När det gäller Anders uppsägning, som han uppfattat var på arbetsgivarens inrådan, hävdar hon att det var Seko lokalt som tog initiativ till en uppgörelse. ‘

Det bekräftar Sekos ordförande på Trafikverket, Charlotte Olsson.
Anders fick 6 månaders avgångsvederlag efter 28 års anställning.
– Vi gjorde det utifrån de uppgifter som då fanns på bordet, säger hon.
Charlotte Olsson säger att hon under våren 2013 i olika förhandlingar med arbetsgivaren försökt få Trafikverket att
inte gå så hårt åt medarbetarna på krisberedskapsenheten,
utan behandla ärendet som ett uttryck för ett systemfel.
Hon efterlyste en informationskampanj istället för
att göra det till en fråga för personalansvarsnämnden,
men det avvisades.
– Jag tror att de nya reglerna, som kom i samband med att den nya myndigheten bildades, inte hade nått ut till alla, säger Charlotte. Många hade fortsatt att göra som de alltid gjort.

Anders Björklunds eget svar, på frågan varför han gjort allt det här som nu kostathonom jobbet, är att det fungerat som i ett
fotbollslag. Det växer fram en vänskap som man gör allt för att få behålla. Cheferna hade varit i hans stuga i Härjedalen och åkt skoter. Han litade på dem och på att de gjorde rätt.

Än så länge har Anders inget hört från polisen. Han vet att förundersökning pågår och att han har en offentlig försvarare. Kammaråklagare Anna Bergsten i Falun hänvisar
till förundersökningssekretessen och säger ingenting om ärendet.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO-prognos: Bra tillfälle att främja välfärden

LO:s ekonomer räknar med ytterligare några goda år - och med lägre arbetslöshet än någon annan prognosmakare. Använd de goda tiderna för att ta itu med bristerna i välfärden, uppmanar de. Läs mer

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Indien: Facklig kamp gav rätt till mammaledighet

Kvinnliga busskonduktörer i den indiska delstaten Maharashtra får sin betalda mammaledighet utökad från sex till nio månader. Bland annat tack vare Sekos stöd till det lokala facket och dess kvinnliga aktivister. Läs mer

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Efter granskningen av Förbifarten: ”Ser över handlingsalternativ”

Trafikverket ”ser över möjliga handlingsalternativ” och ska göra en ”heltäckande analys” av arbetsmiljöarbetet. Det sker efter tidningen Arbetets avslöjande om allvarliga arbetsmiljöbrister på Förbifart Stockholm-bygget på Lovön. Läs mer

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Seko hjälpte Bo när vibrationsskador avslutade yrkeslivet

Vibrationsskador satte stopp för Bo Hadrys yrkesliv. Genom Seko har han fått hjälp att söka de ersättningar han har rätt till. – Helt plötsligt har det funnits en massa pengar på kontot. Läs mer

Därför skvallras det på arbetsplatser

Därför skvallras det på arbetsplatser

Har det alltid funnits skitsnack, skvaller och grupperingar på arbetsplatser, och går det att göra något åt det? Vi frågade Samuel West, psykolog och forskare. Läs mer

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Facklig brevbärare och kristdemokrat, inget för LO

Brevbäraren Åsa Åsberg är aktiv i Seko Posten och vald till LO-distriktets representantskap i Västerbotten. Hon uppmanades att lämna det uppdraget eftersom hon står på Kristdemokraternas lista i valet till kommunfullmäktige. Det är inget Seko står bakom. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Ministern om tunnelbygget: Trafikverket måste agera

Ministern om tunnelbygget: Trafikverket måste agera

Trafikverket har en "skyldighet att agera" mot bristerna. Det menar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) efter tidningen Arbetets avslöjande om arbetsmiljöbrister på bygget av Förbifart Stockholm. Läs mer

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

Lagom stress är en del av arbetet på Sjöfartsverket

– Jag skriver en lista och bockar av varje sak som jag har gjort när det blir körigt på jobbet, säger Janet Floreng Lindfors som arbetar som administratör på Sjöfartsverket i Malmö. Läs mer

Svenska sedeltryckeriet flyttar till Malta

Svenska sedeltryckeriet flyttar till Malta

170 personer varslas när Crane AB flyttar sedeltryckeriet från Tumba pappersbruk till Malta. Dessutom berörs ett 60-tal bemanningsanställda av flyttbeskedet. Läs mer

Vi kollar fakta om ungdoms-arbetslösheten

Vi kollar fakta om ungdoms-arbetslösheten

”Vi har den lägsta ungdomsarbetslösheten på 15 år.” Så skrev Socialdemokraternas partiledare och Sveriges statsminister Stefan Löfven på DN debatt den 26 februari i år. Vi kollar om det stämmer. Läs mer

Livsfarlig arbetsmiljö vid tunnelbygge

Livsfarlig arbetsmiljö vid tunnelbygge

Livsfarliga brister i sprängmedelshanteringen och farliga maskiner. Arbetsmiljöverket riktar hård kritik mot allvarliga brister i arbetsmiljön hos en av Trafikverkets underentreprenörer som arbetar med Förbifart Stockholm. Det skriver tidningen Arbetet. Läs mer

Shekarabi mötte anställda i tunnelbanan

Shekarabi mötte anställda i tunnelbanan

Höjd pensionsålder och socialdemokraternas utredning om strejkrätten var infekterade frågor när civilminister Ardalan Shekarabi besökte tunnelbaneanställda i Stockholm. Dessutom fick han en tur i förarhytten. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

Reallön

Lönen i förhållande till hur mycket varor och tjänster man kan köpa för den.