Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Låst läge på Green cargo

Vid de träffar som hittills hållits mellan facket och Green cargo, efter varslet av 600 anställda i början av mars, har företaget inte visat någon vilja att backa.

4 april 2014 10:07

Det är anledningen till att Seko, ST och Trafik & järnväg beslutat att inte ta hjälp av löntagarkonsult för att gå igenom underlaget.

Å andra sidan är det ännu inte, i slutet av mars, klart hur många lokförare och bangårdsarbetare som i slutänden blir övertaliga. Först ska varje ort granskas närmare för att se hur verksamheten påverkas av det lagda varslet. Först därefter blir det turordningsförhandlingar.

– Företaget gick med 200 miljoner i förlust förra året, så något måste göras, säger Peter Lundmark, ledamot av Seko Green cargos styrelse. Frågan är om det vi ser nu är rätt medicin. Vi från fackligt håll är inte så säkra på det. Går företagets planer över huvud taget att genomföra?

Varslet som företaget lade den 5 mars innebär stora personalminskningar i bland annat Malmö, Göteborg, Umeå och Borlänge, samt nedläggning av lokstationen i Eskilstuna.

Till det kommer en ny organisation där en stor del av administrationen samlas i Hallsberg. Det senare ser Seko med stor skepsis på. Facket befarar att företaget förlorar kompetens.

– Vi tror inte att så många vill flytta till Hallsberg från exempelvis

Umeå, säger Peter Lundmark, även om de skulle få de tjänster

som annonseras ut.

Green cargo anser att de varslade neddragningarna är nödvändiga för att få lönsamhet i företaget. Den dåliga ekonomin beror främst på lågkonjunkturen, men de höjda banavgifterna och konkurrensen från lastbilstrafiken gör det svårare att få lönsamhet.

Att Eskilstunas lokstation läggs ner beror enligt Green cargo på att orten ligger vid sidan om de stora stråken i den nya produktionsmodellen, som bygger på färre tåg med högre fyllnadsgrad.

Samtidigt ser det lite bättre ut med godsvolymerna i början av 2014.

– Det är positivt, men det är för tidigt att dra några slutsatser för produktionen, säger Green cargos kommunikationsdirektör Mats Hollander.

Neddragningarna – och den nya organisationen – ska vara förhandlade och klara under april månad. Uppsägningarna träder i kraft 2014 och 2015.

Se även reportaget från Green cargo i Eskilstuna på sidan 32.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

”Jag är ung och har inte behövt kriga”

– Varför ska man vara med i facket och betala medlemsavgift när alla får ta del av villkoren som vi förhandlar fram? Frågan lyfts när Sekos vice ordförande, Gabriella Lavecchia, besöker klubb Fastigheter i Stockholm, som en del av medlemsveckan. Läs mer

Facklig seger när MTR tar över städning

Den 1 maj tar MTR över städningen av pendeltågen i Stockholm. Enligt Seko innebär övergången en facklig seger för medlemmarna, då viktiga villkor behålls eller stärks. Läs mer

6F:s lönerapport får kritik

6F:s lönerapport får kritik

Det blev en hel del mothugg och kritik när 6F:s och Katalys rapport ”Lågt lönemärke gynnar högavlönade” diskuterades på ett seminarium i Stockholm på tisdagen. Läs mer

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Facklig företrädare fick rätt – JK kritiserar Kriminalvården

Kriminalvården får kritik av Justitiekanslern, JK, för att en regionchefer brutit mot repressalieförbudet i grundlagarna. Offentliganställda får inte straffas för att de uttalar sig om sin arbetsplats i media. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

Ny rapport: Arbetare missgynnas av lågt lönemärke

De privatanställda tjänstemännens löner har ökat mer än arbetarnas vid flera avtalsperioder sedan sedan industriavtalets tillkomst 1998. För att vända trenden behövs ett högre ”märke” och samtidiga låglönesatsningar. Läs mer

Många brev med narkotika på Posten

Brevbärare och postombud riskerar att oskyddade exponeras för den extremt farliga drogen fentanyl. Arbetsmetoder för att göra postpersonalen tryggare har tagits fram. Läs mer

”Vi är som Sherlock Holmes”

”Vi är som Sherlock Holmes”

Läs mer

Med jämlikhet i fokus

Med jämlikhet i fokus

Kadir Kasirga kom till Sverige från Kurdistan som 15-åring. Efter många år som fackligt aktiv i Seko kandiderar han i höst till riksdagen för Socialdemokraterna.
 Läs mer

Vem vill jobba mer?

Vem vill jobba mer?

Problemet är inte att det går dåligt för Sverige. Problemet är att våra gemensamma tillgångar är orättvist fördelade. Läs mer

En sjukförsäkring att lita på

"Vi förväntar oss att en samlad arbetarrörelse gör gemensam sak för att utveckla den svenska modellen där en rättvis och trygg sjukförsäkring är självklar!" Det skriver Agneta Tiger Seko och Ingemar Nilsson, riksdagsledamot (S). Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

Sparkade av ISS – kräver jobbet tillbaka

ISS har avskedat fyra biljettkontrollanter av personliga skäl. ISS uppger att de fyra validerat sina egna SL-kort, vilket skulle vara att likställa med fusk eller bedrägeri. Seko har ogiltigförklarat samtliga avsked och menar att de fyra enbart följt företagets instruktioner. Läs mer

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tull vill att brevbärare knarkspanar

Tullkriminalen vill använda brevbärare som spanare, det väcker obehag och frågor om säkerhet och ansvar. Men brevhemligheten väger tungt. Läs mer

MTR tar över städning av pendeln

MTR tar över städning av pendeln

MTR och Solreneriet inleder fackliga förhandlingar om att MTR ska ta över städningen av pendeltågen i Stockholm. Läs mer

Green cargo behöver lokförare – värvar offensivt

Green cargo behöver lokförare – värvar offensivt

Green cargo behöver rekrytera omkring 100 nya lokförare per år de närmaste åren. Nu tar man till nya grepp för att locka till sig folk. Läs mer

Konfliktfylld fransk vår

Konfliktfylld fransk vår

Idag, torsdag, har hälften av alla tåg ställts in. Järnvägspersonalen protesterar mot regeringens planer för spårtrafiken. Samtidigt strejkar statsanställda mot personalminskningar. Läs mer

Bring Citymail får nya ägare

Bring Citymail får nya ägare. Norska Posten säljer brevverksamheten till det tyska investmentbolaget Allegra Capital. Läs mer

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

Efter metoo – de efterlyser visselblåsare på sjön

På Youtube finns videon #lättaankar, där kvinnor inom svensk sjöfart vittnar om grova övergrepp och sexuella trakasserier på jobbet. Ett Metoo-upprop i branschen har samlat 1150 underskrifter. Läs mer

Strejk

En stridsåtgärd där facket stoppar allt arbete på en arbetsplats eller inom ett företag.