Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

m/v Faust, ett av Wallenius svenskflaggade fartyg. Kanske blir det betydligt fler i framtiden. Foto: Wallenius lines
Nyhet

Försiktig optimism om tonnageskatt

I höstbudgeten kom det så hett efterlängtade förslaget om tonnageskatt. Men sjöfartens parter tar inte ut något i förskott. Frågor om finansiering, skatter och avgifter återstår att lösa innan man börjar flagga svenskt igen.

5 oktober 2015 13:34

Fakta

Tonnageskatt

Tonnageskatt är en frivillig skatt som rederierna kan ansluta sig till.

Den innebär att rederierna betalar fasta taxor som utgår från storleken på fartygen, istället för den faktiska vinsten.

Systemet skapar mer förutsägbarhet för redarna.

Tonnageskatt finns i nästan alla andra europiska sjöfartsnationer.

Överlag är reaktionerna mycket positiva till regeringens beslut att införa ett tonnageskattesystem från halvårsskiftet 2016.

– Det ser definitivt mycket bättre ut nu än tidigare, säger Pia Berglund, vd för Svensk sjöfart (som tidigare hette Sveriges redareförening).

Tonnageskatten beräknas kosta 45 miljoner kronor per år och ska finansieras inom sjöfartssektorn, bland annat genom neddragningar i det befintliga sjöfartsstödet.

Det ser Pia Berglund som ett problem. Hon påpekar också att tonnageskatten bara är en del i beslutsunderlaget för redarna.

– Det här är bara början. Nu har vi lagt grunden och måste börja bygga huset. Men det är en mycket viktig signal att regeringen tar sjöfarten på allvar, så det handlar nog minst lika mycket psykologi som ekonomi att man nu tagit det här beslutet.

I dag finns omkring 100 svenskflaggade fartyg. I samband med beslutet talade Svensk sjöfart om att det är möjligt att de 300 svenskägda fartyg som idag går under utländsk flagg skulle kunna flagga in, något som, enligt Svensk sjöfart skulle skapa 17000 nya jobb inom sjöfarten med kringliggande näringar.

Även Kenny Reinhold, ordförande för Seko sjöfolk, är positiv, men inte heller han vill slå sig till ro.

– Tonnageskatten är en del. Men vi får inte tro att det är ett självspelande piano.

Han är positiv till samarbetet med Svensk sjöfart och Sjöbefälsförening som gemensamt lobbat för tonnageskatt.

– Nu måste vi gå vidare. Nu behövs en extra knuff med ett större grepp, där man ser över andra skatter och avgifter. Sedan finns det också regler och förordningar som gör det krångligare med svensk flagg.

Redarna själva är glada, om än något avvaktande.

– Vi är väldigt väldigt positiva till beslutet då detta är ett steg mot konkurrenskraftiga näringsvillkor för den svenska sjöfartsindustrin. Det är mycket viktigt och bra för hela branschen, säger Cecilia Kolga, informationschef på Wallenius.

Rederiet äger att 30-tal fartyg varav närmare hälften är svenskflaggade. De övriga har Singapore-flagg.

Men enligt henne är det för tidigt för Wallenius att ta beslut om huruvida man ska ansluta sig till tonnageskattesystemet, som är frivilligt, och om det kommer få effekter på hur man flaggar i framtiden.

– Det är många faktorer som ska tas i beaktande, inte bara skatt även om det är en mycket viktig faktor. Jag tror att vi kommer ta ett inriktningsbeslut någon gång under hösten.

– Ägaren Margareta Wallenius-Kleberg sa i en intervju för några år sedan att vi vill fortsätta vara ett svenskt rederi, men inte till vilket pris som helst. Och det sammanfattar ganska bra.

Och nu har priset sänkts?

– Ja, det är en mycket positiv signal till branschen, men som sagt är det för tidigt att uttala sig om hur vi ska göra, säger Cecilia Kolga.

På Furutank, som år 2009 flaggade ut till Färöarna, är tongångarna ungefär de samma.

– Det är väldigt positivt men eftersom vi inte vet var det landar och vi aldrig gissar när vi tar våra beslut så vet vi inte nu om det kommer bli några inflaggningar för oss, säger vd Lars Höglund.

Även han nämner finansiering som något som måste räknas in i ekvationen.

– Men om det skulle bli fråga om inflaggningar skulle det bara vara för nya fartyg, inte att vi flaggar tillbaka. Det kostar mycket att flagga svenskt.

Infrastrukturminister Anna Johansson har lovat att se över detta. I den maritima strategi hon presenterade nyligen lovade hon att Sverige skulle ha Europas bästa regelverk för sjöfarten.

– Det är klart det finns en längtan och en önskan för oss att ”komma hem”. Och om vi skulle få samma eller bättre regler jämfört med idag är det inte otänkbart att vi kommer tillbaka, säger Lars Höglund.

Donsötank är ett mindre rederi med sju tankfartyg, där alla seglar under svenskt flagg.

– För oss innebär tonnageskatten en större flexibilitet vid köp och försäljning av fartyg och kommer då att underlätta vid konjunktursvängningar. Tonnageskatten är kanske ännu viktigare för de större rederierna med externa aktieägare eller om ett rederi köper och säljer fartyg i en annan omfattning än vad vi gör, säger vd Ingvar Lorensson.

– Det är klart att det är positivt för svensk sjöfart med tonnageskatt. Vi har länge eftersträvat att svensk flagg ska vara så konkurrenskraftigt som möjligt och tillsammans med sjöfartsstödet och de förbättringar i regelverket som infrastrukturministern aviserat tror vi på en framtid för svensk sjöfart.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Avtalskonferens

Möten där lokala förtroendevalda och Sekos förhandlingsombudsmän diskuterar och prioriterar vilka krav man ska ställa i kollektivavtalsförhandlingarna avtalsområde för avtalsområde.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer