Han skrev en debattartikel i tidningen Byggindustrin, med kritik mot Trafikverkets upphandlingsmodell som han menar inte tar tillräcklig hänsyn till säkerhet och arbetsmiljö. Trafikverket svarade att säkerheten redan ingår i upphandlingarna, men höll med om att uppföljningen kan bli bättre.

I en intervju med Sekotidningen håller Svante Hagman fast vid sin kritik. Han efterlyser fler åt- gärder för att framför allt få ner hastigheten.

– Vi arbetar med säkerhet hela tiden, ser till att medarbetarna tar sitt ansvar och att vi i projekten vidtar de åtgärder som krävs. Men det räcker inte.

– När säkerheten ställs mot framkomligheten för trafiken, då behövs andra åtgärder. Det går alldeles för fort förbi våra arbetsplatser. Hastighetsgränserna måste följas och bli lägre. Det handlar om våra medarbetares liv.

Svante Hagman anser att det behövs fartkameror, fler hastighetskontroller, omledning, möjlighet att ta ut fortkörningsböter och en bättre uppföljning från Trafikverket. Särskilt i storstads- områdena.

Svante Hagman vill därför ha en översyn av upphandlingsmodellen för vägprojekt. Dels måste Trafikverket satsa på att få en modell som är konkurrensneutral, dels måste säkerhetsfrågorna vara lösta innan anbuden tas in, säger han.

– Vi har mycket bra relationer till Trafikverket, ingen vill ha olyckor. Vi har tagit upp frågan om hastigheten exempelvis. Men det är en stor organisation och går trögt.

I Norge har myndigheterna bättre uppföljning. Det har NCC märkt i sina norska projekt.

– Norska vägväsendet frågar och följer upp hela tiden.

– Dit har vi inte kommit i Sverige.