I spåren av flyktingströmmen till Sverige 2015 införde Sverige gränskontroller på tågen mellan Malmö och Köpenhamn.

De kontrollerna var tillfälliga. Men migrationen kan ta fart igen, och därför vill regeringen ha en permanent möjlighet att använda gränskontroller.

Det ska ske genom att tågföretag, bussföretag och färjerederier tvingas kontrollera passagerarnas identitetshandlingar.

Företagen kan få dryga böter

Om en resenär tar sig in i Sverige utan giltig identitetshandling anses företaget ha brutit mot reglerna och kan få böta upp till 250 000 kronor, enligt regeringens förslag.

Till och med när en resenär visar upp ett giltigt pass då hon eller han stiger ombord och sedan tappar bort eller gör sig av med passet kommer SJ att hållas ansvarigt. 

– Fullständigt orimligt. Att kontrollera pass och andra identitetshandlingar är myndighetsutövning, det kan inte vi ta på oss, säger SJ:s vd Monica Lingegård i ett pressmeddelande.

Monica Lingegård, vd för SJ.
Monica Lingegård, vd för SJ.

– Det här är en uppgift för gränspolisen. Våra medlemmar saknar både utbildning och utrustning för att kontrollera ID-handlingar, säger Stefan Zetterlund, ordförande för Seko vid SJ, till Arbetet.

Omöjlig arbetsmiljö

Stefan Zetterlund betonar att arbetsmiljön på tågen är tuff redan idag. 

– Skulle ID-kontroller tillkomma blir den omöjlig. Det är inte ens en timmes gångtid på sträckan Köpenhamn-Malmö. Att då kontrollera hundratals identitetshandlingar… det finns inte en chans, det säger sig självt.

Olle Blomberg, huvudskyddsombud på SJ.
Olle Blomberg, huvudskyddsombud på SJ.

Olle Blomberg, huvudskyddsombud för förarna på SJ, är lika skeptisk.

– Vi får ett extra arbetsmoment som vi inte har tid för. Och personal kan hamna i situationer som vi saknar utbildning för. Passagerare som inte uppskattar kontrollerna kan bli aggressiva.

Kontroller skapar förseningar

Regeringen tonar ner problemen för reseföretagen och hävdar att de redan i dag kollar ID-kort i samband med biljettkontroll.

Men det stämmer inte, enligt SJ, som påminner om att identitetskontrollerna 2016-2017 ledde till stora förseningar för resenärer från Köpenhamn till Malmö och Lund.

SJ tvingades inte bara hyra in väktare för miljonbelopp. Företaget tvingades också dra ner på trafiken och förlorade passagerare som valde andra sätt att resa.

SJ kör fem snabbtåg dagligen mellan Malmö och Köpenhamn, och ett nattåg till och från Hamburg och Berlin.

Men även Öresundstågen, som går var 20:e minut, skulle drabbas om tågföretagen måste ansvar för passagerarnas identitetshandlingar.

Artikeln är tidigare publicerad i Arbetet, som tillsammans med Sekotidningen och sju andra titlar ingår i LO Mediehus.