SJ tog över från Transdev 2020, men har sedan dess inte kommit överens med Skånetrafiken om underhållet av tågen. 

Fordonsskicket var sämre än vad som hade framgått i besiktningsunderlagen när upphandlingen gjordes, menar Tobbe Lundell, presschef på SJ. 

– Vi har behövt ha en högre andel av fordonen på verkstaden, vilket har medfört ökade kostnader. Vi har försökt inleda en dialog med beställaren om detta, men har inte lyckats komma fram till en rimlig lösning, säger han. 

Transdev tar över igen

Därför ska Transdev ta över trafiken i december – under tiden som en ny upphandling ska genomföras.  

Seko, som har över 500 medlemmar på Öresundståg, är kritiska, och menar att personalen än en gång hamnar i kläm när politiker misslyckas med sina upphandlingar.

En man i vit skjorta och mörka byxor står framför en tavla med ett gammal lok på.
Daniel Abalo tycker att järnvägen behöver långsiktighet.

– Järnvägen har blivit som en lekstuga. Vi tvingas byta arbetsgivare efter bara två år, och sedan kan vi behöva byta igen när den nya upphandlingen är klar. Det skapar en oro och ovisshet hos personalen. Men politikerna verkar inte bry sig om hur vi mår. Vi behöver en långsiktighet på järnvägen, säger Daniel Abalo, tågvärd och ordförande i Seko klubb Öresundståg.

Personalen får byta arbetsgivare

Seko hoppades in i det sista att SJ och trafikhuvudmännen i Region Skåne skulle komma överens. Och att det åttaåriga kontraktet skulle räddas. 

– Vi hade precis börjat trivas med SJ och lärt känna varandra. Nu måste man börja om. Det känns fruktansvärt. Det ligger en utmanade tid framför oss. Det är mycket som behöver ordnas inför att Transdev tar över, säger Daniel Abalo. 

SJ beklagar att personalen får byta arbetsgivare efter en så kort tid.  

Det här skapar en otydlighet för medarbetarna.

Tobbe Lundell, tågvärd och ordförande i Seko klubb Öresundståg

– Det är klart det här skapar en otydlighet för medarbetarna, och naturligtvis inte är en bra situation att man ska behöva byta arbetsgivare igen. Det är ingen önskvärd situation, men tyvärr lyckades vi inte nå fram till en lösning, säger Tobbe Lundell.  

Trafikhuvudmän och ägare av Öresundståg är Skånetrafiken, Länstrafiken Kronoberg, Blekingetrafiken, Hallandstrafiken genom region Halland, Kalmar Länstrafik, samt Västtrafik genom Västra Götalandsregionen.