Bland de intresserade av att vinna kontraktet för Stockholms tunnelbana finns Hong­kong­-baserade MTR, som har kört tunnelbanan sedan 2009.

Under dessa år har bolaget seglat upp som ett av Sveriges största inom spårtrafik. Operatören trafikerar nu Stockholms pendeltåg, snabbtåget MTRX, samt Mälartåg som kör kollektivtrafik i sex regioner i Mälarda­len.

Enligt Oscar Almén, forskare vid Totalförsvarets forsknings­institut (FOI), ställer dagens säkerhetspolitiska läge nya krav på att låta utländska företag delta i offentliga upphandlingar.

MTR:s Kinakopplingar bör exempelvis vägas in när upphandlingen av Stockholms tunnelbana görs.

– Hongkongs situation är oerhört annorlunda från hur det var för fem år sedan. Att inte ta hänsyn till det vore märkligt, säger Oscar Almén.

Kina har tagit kontroll över Hongkong

Han syftar på att sedan Xi Jinping blev Kinas president 2012 har han stärkt kontrollen över Hongkong. 2020 infördes en ny säkerhetslag.

– Man har i praktiken nedmonterat det som återstår av Hongkongs självstyre, säger Björn Cappelin, analytiker på Nationellt kunskapscentrum om Kina (NKK).

Sedan den nya säkerhetslagen infördes har över 120 oppositionspolitiker, demokratiaktivister, och andra gripits, häktats eller åtalats, skriver Sveriges Utrikesdepartement i en rapport.

Sekotidningen har bett att få intervjua MTR:s vd Henrik Dahlin, eller någon annan ansvarig på MTR, men har fått nej på förfrågan. I stället svarar bolagets presschef Erik Söderberg.

Finns det några säkerhetsrisker med att MTR har kopplingar till Kinas kommunistparti? 

”Nej. MTR Nordic är ett svenskt aktiebolag med en svensk styrelse. Vi omfattas av samma regler och lagar som andra svenska aktiebolag och arbetar efter svenska regler på arbetsmarknaden”, skriver Erik Söderberg.

”Vårt moderbolag är noterat på Hongkongbörsen och följer därmed internationella börsregler.”

MTR:s styrelse

Sedan 1979 driver MTR Corporation Hongkongs kollektivtrafik, Mass Transit Railway (MTR). Moderbolaget ägs till största del av Hongkongs lokala politiska styre. I MTR:s styrelse finns personer med koppling till det kinesiska kommunistpartiet.

En av dessa är Christopher Hui, politiker och partimed­lem i DAB, ett parti som stödjer den kinesiska regimen. I styrelsen sitter även Lam Sai­-hung som har tillsatts av den kinesiska kommunistpartiet till posten som ansvarig politiker för transport och logistik i Hongkong.

Varken tidigare trafikregionråd Kristoffer Tamson (M), eller nuvarande trafikregionråd Anton Fenderts (MP) vill ställa upp på en intervju. För att svara på frågor om MTR som aktör inom spårtrafiken, samt upphandlingen av Stockholms tunnelbana.

Det här är MTR

  • MTR Nordic är en koncern inom spårtrafik, som även sköter underhåll av tåg och fastigheter, städning och klottersanering.
  • Verksamheten är uppdelad i flera dotterbolag som exempelvis MTR Tunnelbanan, MTR Tech och MTR Facility Management.
  • Koncernen omsatte över sex miljarder kronor 2021 och har drygt 6 200 anställda i Sverige.
  • MTR Nordic är en del av Hongkong-baserade MTR Corporation, som sedan 1979 driver Hongkongs kollektivtrafik. Bolaget är majoritetsägt av det lokala politiska styret och börsnoterat.
  • Bolaget sköter också spårbunden trafik i Storbritannien och Australien samt i de kinesiska städerna Peking, Hangzhou, Macau och Schenzhen.
  • MTR Corporation äger och investerar även i fastigheter i Hongkong.