Tågoperatören MTR har fått mycket kritik för att avskaffa tågvärdar på Stockholms pendeltåg. Nu har MTR bestämt att Mälartåg vid vissa tillfällen ska köra utan tågvärd, till exempel när en tågvärd plötsligt sjukskrivit sig. Detta för att inte behöva ställa in avgångar på grund av personalbrist.

– I undantagsfall ska man kunna framföra tåg utan tågvärd. Det här är något vi helst undviker att göra, säger Niklas Ekström, kommunikationsansvarig på MTR.

Han understryker att lokförare kan säga nej om hen inte känner sig trygg.

Blir det inte svårt för lokförare att säga nej om man vet att tågavgången ställs in?

– Lokföraren har alltid ansvar för framförandet av tåget och att det ska ske under trygga och bra förutsättningar som hen kan ansvara för. Det är helt okej att avstå, säger Niklas Ekström.

Seko ska lämna in tvist

Beslutet gäller på samtliga av Mälartågs fem linjer, från 1 december och tre månader framåt. Därefter ska testet utvärderas.

Den fackliga Sekoklubben, som organiserar 349 tågvärdar och lokförare på MTR Mälartåg, är kritiska. Arbetsgivaren MTR förhandlade inte om förändringen, vilket är ett brott mot medbestämmandelagen (MBL).

– Vi ska lämna in en tvist, säger Anna Bergström, som är Sekos klubbordförande och lokförare.

Anna Bergström, lokförare och klubbordförande på Mälartåg.
Anna Bergström, lokförare och klubbordförande på Mälartåg.

Att köra utan tågvärd försämrar arbetsmiljön för lokförarna enligt Anna Bergström, och resenärerna får inte samma trygghet kundservice.

– Ska lokförare hantera resenärer i chock efter en påkörning? Vad händer om lokföraren svimmar, vad gör lokföraren om det knackar på förarhytten, eller om någon resenär blir sjuk? Tågvärdarna löser så otroligt många löpande saker ombord, säger Anna Bergström.

Testperiod ifrågasätts

Ett stort orosmoment är också att tågvärdarna ska tas bort helt.

– MTR säger att det inte är så, att det bara är en testperiod, men vi är oroliga för att det här är ett steg i den riktningen, säger Anna Bergström.

MTR Mälartåg kör på uppdrag av Mälardalstrafik, som ägs av region Stockholm, Östergötland, Sörmland, Uppsala, Örebro och Västmanland,