Stockholms tunnelbana har nästan 1,3 miljoner påstigningar varje dygn. Sedan en tid tillbaka har upphandlingen pågått av vem som ska köra tunnelbanan från och med 2025.

Nu står det klart att bolaget Connecting Stockholm får uppdraget. Det har trafiknämnden i region Stockholm beslutat.

”Avtalet är utformat för att skapa drivkrafter för fler, tryggare och nöjdare resenärer, en hållbar trafik och fortsatt hög punktlighet, samt ett ökat fokus på förvaltning av SL:s tillgångar, fordon och utrustning”, säger David Lagneholm, chef för trafikförvaltningen och VD för AB SL, i ett pressmeddelande.

40-50 miljarder

Upphandlingen är en jätteaffär som är värd mellan 40–50 miljarder kronor. Avtalstiden är på 11 år, utan möjlighet till förlängning.

Connecting Stockholm är ett svenskt bolag, men dess huvudägare är brittiska Go-Ahead samt ComfortDelgro som har sitt säte i Singapore.

Beslutet kan överklagas

Connecting ska även sköta trafikledning, trafikplanering, bemanning och städning av stationer. Utöver det trafikinformation, drift och underhåll av SL:s tunnelbanetåg och fordonsdepåer.

Trafiknämndens beslut kan överklagas till Förvaltningsrätten, senast den 2 februari.

Facket: Ville helst se offentlig regi

Seko Tunnelbanan, som organiserar drygt 1 000 anställda inom Stockholms tunnelbana, avvaktar nu förhandlingar med den nya operatören.

– Vår inställning är att tunnelbanan ska drivas i offentlig regi, så för oss spelar det egentligen ingen roll vilket bolag som tar över. Vi får se vilken inställning de har, säger Jannis Konstantis som är ordförande för Seko Tunnelbanan.

Seko Tunnelbanans ordförande Jannis Konstantis
Seko Tunnelbanans ordförande Jannis Konstantis.

Har fört samtal med operatören

Seko har träffat flera anbudsgivare under upphandlingen, varav Connecting Stockholm är ett. I dessa möten har facket lyft fram flera viktiga punkter för de anställda.

– Exempelvis lönerna som är låga, men också att vi vill ha förkortad arbetstid. Vi har även en brist på bemanningen i olika yrken och arbetsmiljöfrågan är viktig, säger Jannis Konstantis.

Hur har bolaget ställt sig till detta?

– De var positiva för de flesta av sakerna. Men vi vet inte hur det blir förrän de tar över trafiken.

Var ni förvånade över att MTR inte fick förlängt kontrakt?

– Nej, inte speciellt. Det har hänt en del med pendeltågen som har legat MTR till last och som säkert påverkade det.

Upphandling av Stockholms tunnelbana

Sedan 2009 har MTR, som är en Hongkong-baserad koncern, kört tunnelbanan. MTR skulle egentligen bara driva tunnelbanan fram till 2023, men på grund av coronapandemin förlängdes kontraktet.

2025 börjar en ny operatör köra tunnelbanan.

Kontraktet är värt 40–50 miljarder kronor och gäller i 11 år.

När MTR vann upphandlingen 2009 fick drygt 3 000 personer välja att följa med till den nya arbetsgivaren.

MTR vann bland annat för att ha presenterat lösningar för att minimera risken för störningar och ha bra lösningar för fordonsunderhåll och information.

Källa: SL