2025 tar Connecting Stockholm över driften av Stockholms tunnelbana. I Storbritannien och Norge har bolagets ägare, brittiska Go-Ahead, dragits med inställda tåg och personalbrist.

Ett brittiskt fackförbund ska även ha varnat svenska politiker för att företaget prioriterar vinst på bekostnad av kvalitet och arbetsvillkor.

Svarar på kritiken från brittiska facket

Ulrika Mebius, kommunikationsansvarig på Connecting Stockholm, förklarar att den fackliga kritiken kommer efter schemaförändringar, som gjordes för några år sedan för bussförare i Manchester.

– Men man måste ha klart för sig att brittisk och svensk arbetsmarknad är olika saker. Vi är ett svenskt bolag och följer naturligtvis svenska lagar och kollektivavtal, säger Ulrika Mebius.

Därför tågstrul i Norge

Problem med infrastruktur ska ha legat bakom Go-Aheads problem på Sördalsbanan i Norge, förklarar hon.

Likaså i Storbritannien 2016 när dotterbolaget Southern kritiserades för tågstrul.

– Då var det också väldigt mycket infrastrukturella problem med dåliga banor som gjorde att det blev mycket tågförseningar och inställda tåg, säger Ulrika Mebius.

”Inte bara Go-Ahead drabbades”

Två år senare var bolaget återigen i blåsväder för inställda och kraftigt försenade tåg.

Detta berodde enligt Ulrika Mebius på att det brittiska transportdepartementet la om tidtabellerna, vilket ska ha drabbat flera tågoperatörer i Londonområdet.

– Man skulle kunna likställa det med det Trafikverket håller på med i Sverige där vi har en del operatörer som också sliter med tidtabellerna. Så det är lite missvisande att säga att det bara drabbade Southern, säger Ulrika Mebius.

Hur ser ni på att ta över tunnelbanan i Stockholm?

– Vi är otroligt ödmjuka inför uppgiften. Tunnelbanan i Stockholm fungerar alldeles utmärkt redan i dag och vi är naturligtvis väldigt stolta och glada över att vi har fått det här förtroendet av trafikförvaltningen.

Tar över tunnelbanan 2025

2025 tar Connecting Stockholm över driften av Stockholms tunnelbana efter att ha vunnit en upphandling mot tre andra anbudsgivare.

Huvudägare är brittiska Go-Ahead samt ComfortDelgro med säte i Singapore.

Upphandlingen är värd mellan 40–50 miljarder kronor. Avtalstiden är på 11 år, utan möjlighet till förlängning.

Connecting Stockholm ska även sköta trafikledning, trafikplanering, bemanning och städning av stationer. Utöver det trafikinformation, drift och underhåll av SL:s tunnelbanetåg och fordonsdepåer.

Trafiknämndens beslut kan överklagas till Förvaltningsrätten, senast den 2 februari.

Vill samarbeta med facket

Hur ser ni på samarbete med fackliga organisationer?

– Vi har haft en tät och väldigt bra dialog med fackföreningarna, där vi har lyssnat in vad de ser som utmaningar och hur de ser på framtiden.

Trots utländska ägare beskriver ni er som ett svenskt företag, med stark lokal förankring. Vad innebär det?

– Vi som har jobbat med anbudet och även personer i de ledande rollerna har gedigen erfarenhet av tunnelbanan i Stockholm. Bland annat har vår vd Matt Kinane jobbat i Stockholms tunnelbana i åtskilliga år.

Seko lyfter bland annat brist på bemanning i tunnelbanan. Hur ska ni komma till rätta med det?

– Det är lite tidigt att uttala sig om det, men vi har fokus på det och är medvetna om hur det ser ut i dag.

– Vi förstår att man som anställd i tunnelbanan har vissa frågor och oro. Så blir det vid operatörsbyten, men vi ska verkligen försöka se till att inte skapa mer oro hos personalen som vi ska ta över.