Vad gör du på jobbet?

Vi kontrollerar bland annat bromsar, hjul och boggin (underredet). Vi kollar också sådant som belysning, sätesklädslar och att dörrarna öppnas rätt. Ibland byter vi till exempel hjulaxlar eller vattentanken på toaletten.

Hur ser dina arbetstider ut?

– Vi har ett väldigt trevligt fyrskift där vi jobbar helg, eftermiddagar, förmiddagar och nätter.

Varför ville du bli tågtekniker?

– Jag gillar tåg helt enkelt. Det är teknik och sen gillar jag att göra grejer med händerna. Jag växte upp intill järnvägen också och har alltid sett tågen gå förbi.

Vad är det bästa med jobbet?

– Arbetskamraterna, vi har ett väldigt bra gäng. Vi är många unga tack vare att det startades en utbildning här i Hässleholm samtidigt som depån började byggas. Sen är det alltid kul att gå in under tågen och skruva på bromsarna och boggin.

Tågteknikern Lucas Gonzalez Andersson skruvar på ett Öresundståg i Hässleholmsdepån.
Lucas Gonzalez Andersson jobbar som tågtekniker på Hässleholmsdepån.

Vad är mest krävande?

– Även om jag gillar skift så är det tungt med nattjobb. Sen är det hur noggrann man måste vara med säkerheten. Om ett säte går ut med lite sliten klädsel är det förstås tråkigt, men det är en helt annan sak att släppa ut ett tåg med felaktiga bromsar. Man får bara inte missa de grejerna.

Vad i din arbetsmiljö kan förbättras?

– Det är svårt att säga på rak arm. Nu har vi ett gott samarbete med arbetsgivaren.

Du jobbar i en ganska nybyggd depå. Hur är det?

– Det är väldigt skönt att kunna gå raklång under tågen. Det kan man inte på andra verkstäder jag varit på.

Hur påverkas ni som underleverantör av att SJ bröt kontraktet med Öresundståg?

– SJ är ju kvar fram till december, så vi kommer inte se några förändringar innan dess. Det enda vi vet just nu är att Mantena inte ser något behov av förändringar i arbetskraft.

Tågteknikern Lucas Goncalez Andersson

Ålder: 24 år

Bor: Tyringe

Yrke: Tågtekniker

Arbetsplats: Hässleholmsdepån

Arbetsgivare: Mantena