Tyska operatören lanserade Flixtrain i Sverige mitt under coronapandemin 2021. Tre år senare har bolaget beslutat att tillfälligt lägga ner all sin tågtrafik mellan Stockholm-Göteborg.

Det är oklart exakt varför, men redan i februari i år ställde Flixtrain in sina tågavgångar, bland annat på grund av problem med underhåll av tågen.

Ska satsa på busstrafiken

Flixtrain vill inte ställa upp på en intervju. Presschefen hänvisar till ett pressmeddelande i vilket bolaget säger att man istället ska satsa på busstrafiken i Sverige.

”Utöver det har vi inget att dela. Vi kommer att kommunicera vad den 25 procentiga satsningen för FlixBus kommer bli under våren. Redan nästa vecka kommer delar av detta att avslöjas”, skriver Kajsa Ekelund, kommunikationschef på Flixtrain, i ett mejlsvar till Sekotidningen.

VD:n tror på affärsidén

Flixtrain är tänkt som ett lågprisalternativ inom spårtrafiken. I en intervju med Sekotidningen 2021 sa Peter Ahlgren, vd på företaget i Norden, att han trodde på affärsidén.

– Generellt är vi duktiga på att marknadsföra och sälja biljetter, vilket innebär att vi kan fylla upp våra bussar och tåg, och därmed inte ta ut samma priser, sa han då.

Hector Rails personal påverkas

Flixtrains tåg har körts av järnvägsföretaget Hector Rail. Även all personal ombord har hyrts in därifrån. Nu ska Hector Rails lokförare köra åt andra kunder, men vad som väntar tågvärdarna är oklart.

”Vi har en viss övertalighet vad gäller tågvärdar då vi inte har den funktionen i andra kontrakt. Vi har inga ytterligare kommentarer”, skriver Natalja Kaganovitch, som är kommunikationsansvarig på Hector Rail.