I slutet av 2021 uppstod en stor brist på lokförare i hela landet. Det berodde dels på coronapandemin, som ledde till att färre förare utbildades, och dels på ett stort missnöje över scheman och avvecklingen av tågvärdar.

På SJ infördes ett nytt schemasystem som resulterade i att så många som 30 lokförare slutade mellan januari och mars 2022.

Missnöjet var också utbrett på andra tågbolag, såsom Stockholms pendeltåg som kördes av MTR. Där valde många lokförare att säga upp sig eller sjukskriva sig på grund av avvecklingen av tågvärdarna.

Nu är läget annorlunda på några av Sveriges största tågbolag, däribland Transdev och SJ. Men det råder fortfarande brist på lokförare hos Green Cargo, och godsbolaget har märkt att många förare lockas till Norge.

SJ:s logotyp i svart.
SJ

SJ AB har ingen förarbrist. Enligt tågbolagets presstjänst har tågbolaget en ”god tillgång på alla orter”.

”I grunden har vi en bra bemanning, men vår goda tillgång beror också på mycket låg sjukfrånvaro och låg personalomsättning”, skriver Johannes Cleris, som är presskommunikatör på SJ.

Däremot var förarbristen större efter pandemin. Enligt SJ berodde det på att efterfrågan på tågresor då återigen ökade. För att hantera situationen startade SJ bland annat en ny lokförarskola under 2022.

”Skolan har varit mycket framgångsrik med höga resultat och stor närvaro. Utöver det har vi även rekryterat från YH-skolor och andra operatörer”, skriver Johannes Cleris.

VR:s logotyp.
VR Sverige

VR Sverige, som kör Pågatågen i södra Sverige, och Tåg i Bergslagen, uppger att det inte råder någon akut brist på lokförare.

Däremot är det ont om förare på Pågatågen om somrarna, förklarar kommunikationschefen Christer Ekelund.

”Vi har framför allt upplevt en brist i vårt kontrakt med Tåg i Bergslagen och i samband med att vi vid till uppstarten, december 2023, behövde rekrytera 90 nya förare”, skriver han.

”Vi nådde inte det målet och fick då under en övergångsperiod både dra ner på trafiken och använda oss av hyrförare.“ 

VR Sverige genomför regelbundet nyrekryteringar till följd av pensionsavgångar och för att förare slutar av andra skäl.

Transdevs logga.
Transdev

Transdev kör Mälartåg, Öresundståg, Östgötapendeln, Roslagsbanan och Snälltåget. Enligt Stefan Johansson, som är pressansvarig, har bolaget ingen brist på lokförare.

”För att säkerställa kommande behov rekryterar vi löpande. Vi ser att vi har bra framdrift i rekryteringen och många sökande”, skriver han i ett svar.

Transdev besöker ofta lokförarskolor och arbetsmässor för att locka nya förare.

“Våra förarhandledare spelar också en viktig roll i att man får en trygg och säker praktik och ett ökat intresse för yrket och Transdev som arbetsgivare”, säger Stefan Johansson.

Green Cargos logotyp.
Green Cargo

Sveriges största godsbolag Green Cargo har brist på lokförare, uppger presschefen Stephan Ray.

”För närvarande upplever vi svårigheter att rekrytera på grund av aktörer som erbjuder högre löner i Norge eller godstrafikjobb på enstaka linjer där man inte växlar”, skriver han i ett svar.

Rekryteringen börjar oftast med bangårdsarbete, varefter en ansökan görs till Green Cargos interna produktionsskola för att bli lokförare.

Green Cargo rekryterar också från yrkeshögskolor, andra tåg- och godsaktörer, och har 2024 startat en egen internutbildning.

”Vi arbetar för att få fler kvinnor till järnvägen. Med anledning av det, och även för att kunna underlätta för alla de som redan arbetar hos oss, arbetar vi för mer modern kultur”, skriver Stephan Ray.

Bland annat betalar godsbolaget hela utbildningen, arbetar för mer attraktiva scheman och står för kostnaden för registerbevis.

Hector Rails logotyp.
Hector Rail

”Vi har ingen brist på lokförare hos oss just nu”, säger Natalja Kaganovitch, kommunikationsansvarig på Hector Rail, i ett mejlsvar.

Hector Rail hade brist på förare under slutet av 2022 och 2023. I dag har godsbolaget ett löpande rekryteringsbehov för att ersätta förare som slutar, men det råder ingen generell personalbrist.

Natalja Kaganovitch förklarar att bolaget har satsat på rekryteringskampanjer i sociala medier och förbättrat arbetsvillkor och förmåner för att behålla och locka fler förare till företaget.

Dessutom har Hector Rail arbetat med att förstärka resurser, digitalisera, och se över arbetssätten kopplade till rekryteringsprocessen.

Tågabs logga.
Tågab

Tågab hade en stor brist på lokförare efter coronapandemin eftersom inte tillräckligt många förare hade utbildats. Men idag finns det ingen akut brist, trots att bolaget har mer trafik i dag än tidigare.

”Tågab tycks ha gott rykte bland lokförare, vilket har lett till att förare söker sig hit från andra företag”, skriver Tågabs vd Lars Yngström.
 
I augusti lanserades dessutom en ny lokförarutbildning av Kristinehamns kommun i samarbete med Tågab. Första kursen startade i mitten av augusti och är redan fullsatt, berättar Lars Yngström.

SJ:s logotyp i svart.
SJ Stockholmståg

SJ:s dotterbolag SJ Stockholmståg tog över driften av Stockholms pendeltåg från MTR i mars 2024. 

Stina Petrini, kommunikationschef på SJ Stockholmståg, uppger att det inte längre råder någon lokförarbrist på pendeln. Bland annat eftersom SJ gjort en satsning på att utbilda fler körlärare internt.

”Vi har också arbetat med trivsel, arbetsmiljö och ledarskap, vilket har resulterat i att flera lokförare väljer att stanna hos oss”, skriver Stina Petrini.