Göta kanal rustas upp för miljoner – med 1800-talsteknik
Göta kanal rustas upp för miljoner – med 1800-talsteknik. Det har nämligen visat sig hålla längre.
– Det är häftigt, säger kanalreparatören Gustav Andersén.
2016 inleddes den största upprustningen av Göta kanal sedan kanalen invigdes år 1832. Under åren har flera slussportar bytts ut och broar renoverats.
På vissa ställen har kanalen breddats och gjorts djupare, och kanterna har fått en bättre lutning. Nya stenar har också lagts på för att hålla vågorna i schack.
Kanalen gjordes för hand. Man hade inga maskiner som hjälpmedel. Ändå är kanalen gjord med en sådan precision.
Mycket av arbetet görs när kanalen är stängd för säsongen. Det är då kanalreparatörerna som är anställda vid det statliga Göta kanalbolaget har mest att göra.
Slussportar görs i Bergs slussar
De nya slussportarna byggs i verkstaden i Bergs slussar, utanför Linköping av bland andra Niklas Franzén och Gustav Andersén. De visar hur originalen tillverkas på samma sätt som på 1800-talet.
Det har nämligen visat sig att den gamla tekniken är mer hållbar än den moderna. Stålportarna som ersatte gjutjärnsportarna höll bara i 70 år, jämfört med originalen som håller i cirka 200 år.
– Det är häftigt att få göra någonting som man vet kommer att hålla länge, säger Gustav Andersén.
Göta kanal går tvärs över Sverige
- Göta kanal byggdes mellan åren 1810 och 1832 och är 190 kilometer lång.
- Den är öppen mellan maj och september. Kanalen går från Vänern till Östersjön. Från Sjötorp i Mariestads kommun till Mem som ligger vid viken Slätbaken i Norrköpings kommun och leder ut till Östersjön. Eller tvärtom beroende på var man startar sin kanalresa.
- Det finns 58 slussar som används för att lyfta och sänka båtar och fartyg mellan Göta kanals olika vattennivåer. Skillnaden på vattennivån är drygt 90 meter.
- 87 kilometer av kanalen är grävd för hand med plåtskodda träspadar av omkring 58 000 svenska soldater.
- Göta kanals byggherre var greven och sjömilitären Baltzar von Platen. Kanalen utformades med hjälp av Europas främsta kanalbyggare, Thomas Telford från Storbritannien. Sveriges kung Karl XIII godkände byggandet av Göta kanal.
En ny slussport kostar en halv miljon kronor. Byggandet liknar att sätta ihop en stor byggsats, förklarar Gustav. Olika gjutjärnsdelar passas och svetsas ihop. Långa tryckimpregnerade träbrädor från kanalbolagets egen skog i Västergötland sätts fast i stommen med kraftiga bultar.
– Det är ingen slit och släng-produkt, konstaterar Niklas Franzén.
Gjutjärnet görs av Mölltorps Gjuteri
Visserligen måste en del av virket på slussporten bytas ut efter cirka 40 år, men gjutjärnsstommen har en beräknad livslängd på 200 år.
Gjutjärnet görs av Mölltorps Gjuteri, som sedan 1952 har specialiserat sig på hantverket.
Intresset för Göta kanal har blivit allt större de senaste åren. Inte bara från staten som investerar över en miljard i upprustningen.
Fler fritidsbåtar och kryssnings fartyg går utmed kanalen, och mer än tre miljoner turister vallfärdar varje sommarsäsong till kanalen. En del eller åker husbil och övernattar längs vattnet. Andra tar sig dit bara för upplevelsens skull.
Det kan man förstå. Utanför verkstaden i Berg hörs ljudet från det forsande vattnet i Göta kanal. I en spektakulär slusstrappa kan båtar ta sig mellan Bergs gästhamn och ner till sjön Roxen.
Trappa av kalksten
Trappan är byggd med kalksten från ett kalkbrott i närheten, och uppdelad i sju slussar, som tillsammans med ytterligare två dubbelslussar sänker eller lyfter båtarna 28 meter.
Nedanför på en lång vågbrytare i sjön Roxen syns det nio meter höga konstverket ”Dubbelgångaren”.
Det är inte ovanligt att olika skaldjur eller fiskar hittas. En gång fann Gustav Andersén en stor gädda.
Slussen tömdes på vatten inför slussportsbytet. Då upptäcktes den här kräftan.
Niklas Franzén beundrar hantverket bakom kanalen.
– Kanalen gjordes för hand. Man hade inga maskiner som hjälpmedel. Ändå är kanalen gjord med en sådan precision. Det är rätt mäktigt.
Göta kanalbolaget
Ägs helt av den svenska staten. Bolaget bevarar och återställer det kulturhistoriska byggprojektet Göta kanal. En del av upp- draget är också att skapa förutsättningar för turism. Det finns 22 anställda i bolaget, samt ytterligare ett hundratal säsongsanställda som bland annat arbetar som slussvakter.