Sekos blockad mot postleveranser från Postnord och Citymail till elbilstillverkaren Tesla har blivit en internationell nyhet.

Blockaden är en sympatiåtgärd för fackförbundet IF Metall som vill att Tesla ska teckna kollektivavtal, men det amerikanska bilföretaget vägrar.  

Tesla: Postnord har beslagtagit vår post

Blockaden innebär att inga nya registreringsskyltar från Transportstyrelsen når Teslas svenska fabriker. Det har fått Tesla att stämma svenska staten genom Postnord och Transportstyrelsen, i Solna och Norrköpings tingsrätt.

Elbilsjätten hävdar att Postnord har beslagtagit deras post. Sekos förbundsordförande Gabriella Lavecchia anser dock att Sekos blockad är legitim.  

– Vår åsikt är ju att det här är helt inom alla ramar och lagar. Vi ser inga problem med det här, säger hon.  

Porträttbild på Sekos förbundsordförande Gabriella Lavecchia.
Gabriella Lavecchia, förbundsordförande för Seko.

Seko och ST har begärt att få vara en part när tvisten mellan Postnord och Tesla avgörs i Solna tingsrätt.

”I grunden handlar det om vårt sympativarsel och effekterna av det”, säger Gabriella Lavecchia i en skriftlig kommentar.

”Jag utgår från att tingsrätten går oss till mötes i denna fråga. Det handlar om den svenska kollektivavtalsmodellen och i synen på den råder konsensus såväl politiskt som mellan parterna på arbetsmarknaden”.

Bilföretaget vill att ickemedlemmar ska dela ut posten

Norrköpings tingsrätt har nu beslutat att Tesla ska få hämta registreringsskyltarna direkt från tillverkaren, rapporterar Arbetet.

Transportstyrelsen ska inom sju dagar se till att Tesla kan hämta sina skyltar, annars ska myndigheten betala en miljon kronor i vite. På så vis kan Sekos blockad rundas.  

Men om Tesla har rätt att få ut de registreringsskyltar som fastnat hos Postnord har Solna tingsrätt ännu inte beslutat om.

I stämningsansökan driver Teslas jurister att de anställda på Postnord som inte är medlemmar i facket skulle kunna dela ut posten till bilföretaget, rapporterar TT.  

”Tesla saknar kunskap om svensk arbetsmarknad”

Sandra Svensk,ordförande för Sekos fackliga förhandlingsorganisation på Postnord, menar att Teslas påstående visar att Tesla saknar kunskap om föreningsrätten som finns i Sverige.  

– Som arbetsgivare i Sverige får du inte kartlägga vilka anställda som är medlemmar i facket. Så Teslas begäran är omöjlig att genomföra i verkligheten.

– Tesla har helt enkelt inte grundkunskapen om hur svensk arbetsmarknad fungerar, säger hon.  

Porträttbild på Sandra Svensk mot en oskarp bakgrund
Sandra Svensk, Seko Postens ordförande på Postnord.

Senast på fredag den 1 december ska Postnord yttra sig om Teslas begäran om att få hämta sin post, eller få den utdelad.  

– Vi har tagit del av stämningsansökan och analyserar innehållet, säger Henrik Ishihara på Postnords presstjänst.  

IF Metall: ”Tesla kommer att teckna kollektivavtal”

IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä säger att Sekos blockad är viktig för att sätta press på Tesla.

Han anser inte att det finns någon risk att bilföretaget lämnar Sverige på grund av IF Metalls strejk och de omfattande sympatiåtgärderna från en rad svenska fackförbund.

— Nej, de kommer att teckna kollektivavtal. Det rullar mer än 50 000 Teslabilar i Sverige, och Tesla vill inte gå miste om den marknaden, säger Veli-Pekka Säikkälä.