Seko Posten: Sätt stopp för stress och gratisjobb på Postnord
Anställda på Postnord stressar och bjuder på sin fritid för att lösa tajta scheman. Seko Posten planerar nu en kampanj få stopp på detta.
Redan för drygt tio år sedan kampanjade Seko Posten under parollen ”Jobba rätt”. Syftet var att alla skulle hålla sig till de lagar, avtal och riktlinjer som reglerar arbetsdagen, i stället för att själva försöka kompensera för otillräcklig bemanning.
– Vi fortsätter att jobba fel i för stor utsträckning. Det finns en attityd att ”vi löser det”, i stället för att hålla tiden och tempot som det är planerat. Det är inte alla dagar det behövs, men alldeles för många.
Det säger Claes Söderling, huvudskyddsombud på Postnord i region väst och kampanjledare. Han har en rad exempel på hur kolleger försöker hantera en pressad arbetssituation.
Hoppar över rasten
– Det kan vara att inte använda arbetsredskap som bärselar och bärvästar när det är bråttom, att lyfta eller bära fel när tidsfönstren krymper. Det kan också vara att komma lite för tidigt till jobbet för att hinna, eller att ta en kortare rast. Och det kan ske med chefens goda minne, säger Claes Söderling.
Seko Posten uppmanar medlemmarna att följa sitt schema och de processer som är uppsatta. I kundtjänst är det exempelvis viktigt att alla känner till rutiner för hur hot hanteras, i trafiken ska alla hålla sig till reglerna.
Risk för olyckor och stress
Claes Söderling ger ett exempel från brevbäringen där grundslingor ser bra ut på kartan, men där trappsteg, vägbommar eller enkelriktning gör att slingan tar längre tid i verkligheten. På landsväg kan dåligt planerade turer med ständiga vänstersvängar vara riskfyllda.
– Ute i trafiken kan det både skapa stress och olyckor om tiden är snålt tilltagen och turen felplanerad. För att hinna tänjer man på reglerna, som att använda bälte eller hålla hastigheten. Vi vill att alla jobbar ”by the book”.
Att ni behöver göra om kampanjen, betyder det att situationen inte förbättrats sedan sist?
– Ja, tyvärr är det så. När vi utvärderade hade alla sett kampanjen, man förstod och höll med om att det var viktigt. Men vi har inte tagit till oss ordentligt. Det är lätt att tänka ”jag ska, men inte i dag”.
– Arbetsgivarna höll också med om att vi ska jobba rätt, men man kan inte påstå att det blivit bättre med bemanningen.
Alla ska orka till pension
Kampanjveckan riktar sig till alla medlemmar; brevbärare, chaufförer, kundtjänst, administration och terminalarbetare.
– Syftet är att alla ska må bra och orka till pensionen. Vi vill få ned stress och oro. Det är absolut inte en maskningsaktion, men man ska kunna känna sig nöjd när arbetsdagen är slut, inte ha något som ligger och gnager.
Kampanjen sker vecka 38, som inleds den 19 september.
– Men man får gärna börja arbeta rätt redan nu. Sedan hoppas vi verkligen att det kommer att hålla i sig den här gången, säger Claes Söderling.
Seko Posten har 10 600 medlemmar
Svenska Posten gick ihop med Post Danmark 2009. 2011 bytte bolaget namn till Postnord.
Seko Posten har ungefär 10 600 medlemmar.
”Jobba rätt” uppfanns i Malmö 2010, och blev en central kampanj 2011 i den del av bolaget som då kallades Meddelandebolaget. 2012 följdes den upp i Logistikbolaget.