Det är tråkigt att skribenten inte är nöjd med sin arbetsgivare, och ännu tråkigare att vi inte har fått möjlighet att diskutera det här på arbetsplatsen.

Min bild av utrullningen av varannandagsutdelningen och brevbärarkontoret i Falun är en helt annan.

Varannandagsutdelningen startade för ett år sedan, med en utrullning i postnummerområde 20—29. Den utrullningen föregicks av en pilot i ett mindre område, och när den startade hade projektet planerats i två år.

Bästa lösningen

Det har vridits och vänts på alternativ och varannandagsutdelningen blev den lösning som bäst tar tillvara allas intressen: medarbetare, kunder, mottagare och företaget.

Förberedelserna i Falun har pågått i cirka ett år. På resans gång har vi löpande informerat om förändringen, haft enskilda samtal och aktiviteter i grupp. Två referensgrupper för medarbetare har bildats, där alla som velat kunnat delta.

Måste se över hur vi arbetar

Jag är ledsen att vi inte lyckats bättre med att förklara förutsättningarna för skribenten, och du är självklart välkommen att kontakta mig för att fortsätta samtalet.

För faktum kvarstår: för att kunna ge hela Sverige en bra postservice även i framtiden måste Postnord hela tiden se över hur vi arbetar.

Katarina Sörman, distributionsområdeschef Postnord Dalarna