I somras bjöd Seko på smörgåstårta på Postnords kontor i Kramfors. De firade att fem brevbärare har fått heltidstjänster, något som facket har kämpat för i flera år.

Tidigare arbetade de mellan 40 procent och 90 procent.

Bättre pension

Celina Gullström, brevbärare och Sekoombud, är mycket nöjd över att fler brevbärare nu får mer pengar i plånboken och bättre pension.

– Just säkerheten i att veta att man har en heltidstjänst också. Sedan är det klart att pengarna räknas, vi är ju en lågavlönad bransch, säger hon.

Smörgåstårta på Postnord i Kramfors.
I Kramfors firade man heltiderna med smörgåstårta.

Jobbat mer än heltid

Celina Gullström och hennes fackliga föregångare har länge påtalat ett behov av heltidstjänster.

Men ledningen har hellre velat pussla med deltidstjänster för att få ihop schemat.

Det har ofta slutat med att brevbärarna ändå har fått jobba upp till hundra procent och mer än så i övertid.

– En sa att det ska bli så himla skönt att slippa bli inringd på sina lediga dagar, säger Celina Gullström.

Så fick brevbärarna heltidstjänster

Brevbärarna har drivit frågan fackligt på medlemsmöten och i samverkan, samt anmält att de vill ha företrädesrätt till en högre anställningsgrad enligt Lagen om anställningsskydd (LAS).

Men det skulle dröja till ett chefsbyte innan de till slut fick igenom sina önskemål.

– Då behövde vi inte längre tjata. Vi behövde bara påtala att siffrorna inte stämmer och att det till och med saknades en och en halv tjänst, säger Celina Gullström.

”Ses som mer flexibla”

Enligt Seko Postens ordförande, Sandra Svensk, förekommer det att Postnord ersätter heltidstjänster med tjänster på endast 80 procent, trots att arbetsmängden inte minskat.

Personerna som anställs kan sedan behöva arbeta utöver sin ordinarie arbetstid.

– Man ser en deltidsanställd som mer flexibel, säger hon.

Porträttbild på Sandra Svensk mot en oskarp bakgrund
Sandra Svensk, Seko Postens ordförande på Postnord.

Deltidsarbete på paketterminaler

Sandra Svensk tror att problemet kommer att lösas nu när det blir allt svårare att rekrytera brevbärare.

– Då måste de nog erbjuda heltid, säger hon.

Värre är det på paketterminaler, där arbetstiderna måste anpassas utifrån vilken tid paketen hanteras.

– Vi driver hela tiden på för att man ska bygga scheman utifrån så hög anställningsgrad som möjligt. Men i vissa lägen kan vi se att det inte går, säger Sandra Svensk.

Postnord: Ser över bemanningen

Det är inte ovanligt att Postnord ser över brevbärarslingor och arbetsuppgifter i samband med personalförändringar.

Det skriver Carina Holm, HR-chef för AO Brev Postnord Sverige, i ett mejl till Sekotidningen.

”En sådan översyn kan innebära att slingorna förändras eller andra förändringar, såsom anställningsomfattning, som gör att arbetsuppgifterna utförs på ett annat sätt än tidigare”.

”Lokala chefer har bäst koll”

Carina Holm är medveten om att många föredrar heltidsanställningar.

Hon skriver att Postnord är måna om att erbjuda bra arbetsvillkor, men att bemanningen måste anpassas efter verksamhetens behov.

”Våra lokala chefer har bäst koll på vilka behov verksamheten har och jag har fullt förtroende för att de gör vad de kan för att uppnå en bra balans”, skriver Carina Holm.