I förra veckan misshandlades tre kundvärdar under en och samma dag.

En av kundvärdarna misshandlades av en man och kvinna, och ska ha blivit spottad på. Kundvärden lyckades larma trafikledningen. Ordningsvakt och polis kom till platsen och paret greps.

Vi har använt trygghetskameror i nästan två års tid. Användningen har ökat och vi ser ett behov av fler

Christer Ekelund, kommunikationschef på Arriva.

Kundvärden fördes till sjukhus med magsmärtor och en misstänkt hjärnskakning.

Incidenten skedde efter en diskussion om en icke-giltig biljett och då kundvärden bett paret att gå av vid nästa station.

Fler incidenter under pandemin

Vid den andra incidenten blev en kundvärd spottad på. Den tredje fallet handlar om en kundvärd som blev knuffad av en resenär.

I det ena fallet greps resenären av polis.

Samtliga händelser inträffade i samband med biljettkontroll. En trend arbetsgivaren Arriva säger sig se i pandemins spår.

– Vi har fler inrapporterade incidenter. Ökningen kan bero på att vi ändrat hur man rapporterar in den här typen av incidenter, men även på pandemin, säger Christer Ekelund, kommunikationschef på Arriva.

Från och med 1 juni är Skånetrafikens biljettkontrollanter tillbaka, efter att tillfälligt tagits ur tjänst på grund av coronautbrottet i landet.

Hot och våld på Pågatågen

Kundvärdar på Pågatågen har förutom kroppskameror, trygghetslarm som via trafikledningen larmar ordningsvakter.

– Vi har använt trygghetskameror i nästan två års tid. Användningen har ökat och vi ser ett behov av fler. Det kommer även finnas möjlighet för fler att ha trygghetskameror framöver, säger Christer Ekelund.

Årligen förekommer det flera hundra anmälningar om hot och våld på Pågatågen. Det kan vara allt ifrån dödshot till kränkande kommentarer, eller spottloskor i ansiktet.

Skyddsombuden på Pågatågen kräver att kundvärdarna ska få arbeta två och två för att öka tryggheten. Men det vill inte arbetsgivaren.

Sekotidningen söker en kommentar från fackliga företrädare på Pågatågen.