–Vi är nöjda med att ha nått det här resultatet, men det bästa hade förstås varit att alla som jobbat på Solreneriet hade fått följa med. Men det är ingen verksamhetsövergång mellan företagen, då alla går över automatiskt. Nu har vi räddat jobben för de 90 som är medlemmar i Seko, säger ombudsman Carolin Evander.

Sekos avtal med MTR på tunnelbanan kommer att gälla för städarna. Det betyder bland annat att de omfattas av den nya lönestegen.

När Solreneriet sa upp kontraktet med MTR varslade företaget all personal om uppsägning. 127 städare berördes. 90 av dem, som är medlemmar garanteras nu fortsatt jobb. Övriga är, enligt MTR, välkomna att söka jobb.

Dålig lönsamhet för Solreneriet

Det var i oktober det blev känt att Solreneriet säger upp avtalet avtalet ”städ och klottersanering fordon och depå” med MTR Tunnelbanan. Orsaken var bristande lönsamhet, särskilt när det gäller klottersaneringen. Trots att klottret ökat kraft ligger ersättningen kvar på samma nivå år efter år, enligt Solreneriet.

Samtidigt fick 127 fast anställda sina uppsägningsbesked.

I mars i år avslutade MTR städkontraktet med Solreneriet på pendeltågen och den 1 maj gick all personal över till MTR. Övergången har inte gått smärtfritt, enligt Seko, som kritiserar MTR för att hyra in personal utan utbildning för klottersanering.