–Det är positivt, jag har väl aldrig blivit glad som när beskedet kom. Många rederier har varit nära att ge upp, nu får vi alla en livlina i både Sverige och Finland, säger han.

Det är dock fortfarande oklart när kryssningar och reguljär trafik till Finland kan återupptas. Beskedet från den finska regeringen är inte helt glasklart, det behövs mer tydliga besked, menar fack och rederier.

Bra argument för facket

–Det är ett steg i rätt riktning. Men för att vi ska kunna dra igång hela maskineriet med biljettbokning och så vidare, behöver vi tydligare besked. Finland kan stänga gränsen när som helst igen under den närmaste tiden, säger Erika Janson, kommunikationschef på Silja Line.

Jag har väl aldrig blivit så glad som när beskedet om fria inresor kom

Oskar Lindskog, ombudsman Seko Sjöfolk

Oskar Lindskog tror och hoppas att det på sikt, om Finland håller fortsatt öppet för resande, kan minska antalet varslade och till och med leda till att personal återanställs.

–Det är bra argument för facket i de varselförhandlingar som pågår just nu på Viking Line, säger han.

Viking Line hade en bra sommar med den svenska båten Cinderella, men företagets övriga verksamhet i Finland och Estland har påverkar ekonomin negativt.

Varken Viking eller Silja Line har bestämt något ännu om de ska återuppta de reguljära kryssningarna till Finland.

–Läget är för osäkert. Det är bra att restriktionerna lättat, men det kan ändras snabbt igen, säger Folk Matrosow, sektionsordförande för Seko sjöfolk på Silja.

–När som helst kan smittoläget förändras, säger han.

Nya resmål populära

Silja Line har startat nya kryssningar under sommaren och hösten mellan Stockholm och Härnösand, en rutt som nedlagda Birka Stockholm tidigare kört. Silja Symphony kryssar helger och kommande höstlov.

–Det är populärt att resa från Härnösand och många reser med båt för första gången. Vi följer restriktionerna med avstånd och säkerhet, vilket uppskattas. Våra trivselvärdar ombord påminner resenärerna.

–Vi hade ett par som började dansa under när en trubadur spelade dansmusik och vi var tvungna att stoppa dem. Vi har varit ihop i 50 år sa de, men det visste ju inte medpassagerarna, säger Folke Matrosow.

De traditionella resmålen i Finland har delvis ersatts av nya, som Höga kusten och Visby. En utveckling som kommer att fortsätta, spår Oskar Lindskog.

–Fler har stannat hemma och det blir vanligare framöver, tror jag om jag ska spekulera. Nya resenärer och nya resmål kan vara en överlevnadsfråga för rederierna, säger han.

Nya regler för inresa

Det var i slutet av förra veckan som Finlands regering meddelade att det blir fria inresor från Sverige från 19 september. Först och främst till 18 oktober, eventuellt fram till den 23 november då en ny permanent lag träder i kraft.

Samtidigt ligger den svenska regeringens rekommendationer om icke nödvändiga resor till Finland kvar till den 24 september.

Under coronakrisen har det varit mer eller mindre stopp för resor från Sverige till Finland. Undantag har gjorts för nödvändiga resor, arbetsresor och för personer hemmahörande i Finland. Den som rest har fått sitta i två veckors karantän. Natten till lördag upphör restriktionerna.

Restriktionerna har lett till att båttrafiken mellan Sverige och Finland nästan upphört – undantag har gjorts för gods och vissa arbetsresor.

Måste visa negativt test

De nya reglerna bygger på nya gränsvärden från EU när det gäller vilka länder som anses ha en så låg smittspridning av covid 19 att den inte utgör någon fara.

Finland har valt att följa det nya gränsvärdet: högst 25 nya sjukdomsfall i covid 19 per 100 000 personer under de senaste 14 dygnen. Sverige ligger i dag kring 24. Tidigare var gränsen 8 – 10 sjukdomsfall.

–Den nya lag som Finland inför i november innebär att den som reser in i från ett land med högre gränsvärde än 25, måste visa upp ett negativt coronatest, som är högst 72 timmar gammalt, säger Erika Janson på Silja Line.