Seko och Viking Line ska förhandla om varslet den 7 september och Bent Björn-Nielsen vet ännu inte hur rederiet tänkt sig den nya organisationen. Totalt arbetar cirka 300 på båten.

–Vi vet inte mycket ännu, inte vilka personer eller funktioner som berörs, säger Bent Björn-Nielsen till Sekotidningen.

Konsekvensanalys

Facket kommer att ha huvudskyddsombudet med på förhandlingen och se till det görs en risk- och konsekvensanalys av förändringarna.

–Det finns säkerhetskrav som vi inte kan rucka på.

Cinderella, som är svenskflaggat, har haft kryssningar bland annat till Visby under sommaren. Alla resenärer har fått äta i bufférestaurangen, och den personalen har arbetat mycket. En del rätter har gästerna själva tagit från buffén.

–Kockarna har lagt upp det mesta av maten och det är personalkrävande. Så sommaren har varit bra, många passagerare också. Men nu kör vi bara helger framöver, säger Bent Björn-Nielsen.

Seko och Viking Line var tidigt överens om att försöka undvika varsel och uppsägningar av personal på grund av coronapandemin.

–Nu är ekonomin sämre, passagerarantalet är inte vad det brukar vara. så det är begripligt att de gör något. Men det är tråkigt. Vi får se vad förhandlingarna leder till i slutändan.

Varsel

Varsel är en förvarning om att det kan bli uppsägningar. Det kan blåsas av så det är inte samma sak som en uppsägning. Varsel ska förhandlas med facket.

Arbetsgivare är även skyldiga att varsla Arbetsförmedlingen om minst fem medarbetare berörs. Ju fler som varslas desto tidigare måste arbetsgivaren varsla.

Lena Marcus, sjöpersonalchef på Viking Line, säger till tidningen Sjömannen att det är de långvariga effekterna av covid 19 som ligger bakom varslet.

–Vi behöver sannolikt göra förändringar i organisation och koncept, och om de verkställs så kan det leda till arbetsbrist. Vi har verkligen försökt hitta lösningar. Men nu har vi kommit till en sådan situation att detta är nödvändigt, säger hon.