I våras avslöjade tidningen Arbetet att det förekom omfattande brister i arbetsmiljön vid ett tunnelbygge, som är en del av Förbifarten, på Lovön utanför Stockholm.
Arbetet tog då del av protokoll från Arbetsmiljöverkets inspektioner på bygget, med massiv kritik mot arbetsmiljön.

Under sommaren har sajten Stoppafusket.nu granskat några av de företag som är iblandade i bygget av Förbifarten och hittat en hel del oegentligheter.

10 kronor i timmen

Det handlar bland annat om underentreprenörer som betalar sina arbetare så lite som tio kronor i timmen, företag som inte registrerat sig i Sverige trots att de har sin huvudsakliga verksamhet här, företag som inte betalar sociala avgifter i Sverige och så vidare.

Till Stoppafusket.nu säger Trafikverket att man ser mycket allvarligt på bristerna.
– Tyvärr är det idag mycket svårt att inom ramen för gällande lagstiftning granska enskilda löneutbetalningar hos våra entreprenörers underentreprenörer. Vi ser därför positivt på att fack och arbetsgivare gör vad de kan för att få en effektiv granskning på individnivå, säger Johan Brantare, Trafikverkets projektchef E4 Förbifart Stockholm, till sajten.

Mindre problem på Sekos avtalsområde

Sandra Lindström är ombudsman på Seko Stockholm, med ansvar för Förbifarten. Hennes uppfattning är att de största problemen är på Byggnads avtalsområde.
– Det var lite rörigt till en början, men jag tycker att vi har en bra kontakt nu och de lyssnar på oss. Det är ett företag som det varit lite strul med. Men där jobbar jag med att få upp lönerna, som ligger lite under, och rätta till skiften så de inte arbetar för mycket.

Men även om det, så vitt hon vet, fungerar hyfsat på Sekos avtalsområde, är hon kritisk till själva upphandlingen. Hon ser stora problem med att Trafikverket accepterat ett alldeles för lågt bud.
– När det är ett så stort jobb så billigt måste ju pengarna tas någonstans, och det är arbetarna som drabbas. Jag tycker att det är konstigt att Trafikverket accepterar ett så lågt bud, säger Sandra Lindström.