–Det är inget i flyget som går bra just nu. Det är bara att vänta och se vad som ska hända. Våra analytiker har ingen aning, säger Agne Lindbom, ordförande för Seko på Swedavia.

Varslet på 800 berör i första hand vikarier, inhyrda och projektanställda, enligt Seko. Vilka individer det handlar om vet man inte. Däremot är det klart att all byggverksamhet upphör och alla som jobbar med det drabbas. Exempelvis en ny terminal på Arlanda.

Swedavia

Swedavia är ett statligt bolag som äger och driver Sveriges nationella flygplatser: Sturup, Ronneby, Göteborg, Gotland, Bromma, Arlanda, Östersund/Åre, Umeå, Luleå och Kiruna.

På Swedavias flygplats i Luleå återgår en grupp anställda till heltid för att utföra underhåll och liknande.

Permitteringsgraden på företaget skiljer sig från dag till dag, i det närmaste.

–Det är väldigt flexibelt beroende på trafiken. Vi rapporterar i efterhand till Tillväxtverket, de måste ha ett jättejobb att hantera allt, säger Agne Lindbom.

Swedavia kan behöva mer stöd

Flygets framtid är högst osäkert och Agne Lindbom tror att det dröjer innan det hämtat sig, om det nånsin blir som förut. Alla reserestriktioner, främst till andra länder, gör att flygbolagen går dåligt. Det går något bättre inrikes.

–Av våra flygplatser kommer i alla fall Luleå och Ronneby att finnas kvar, de är militära i grunden, säger Agne.

Swedavia ägs av staten och kan inte läggas ner. Företaget tappar 500 miljoner i månaden, vilket är en utmanande situation, enligt Ellen Laurin, presskommunikatör på Swedavia. Personal är korttidspermitterad. Den möjligheten försvinner vid årsskiftet.

Enligt Agne Lindbom, som är arbetstagarepresentant i Swedavias styrelse, är det ekonomiska läget inte akut, tack vare permitteringarna.

–Om inte reglerna för korttidspermittering ändras, kanske vi måste gå till ägaren och begära mer pengar, säger Agne Lindbom.

Under våren rapporterade Sekotidningen om andra flygplatser som påverkats av pandemin. En av dem är Midlanda utanför Sundsvall.

I slutet av mars hade antalet avgångar på Midlanda minskat från nio till en. De 65 anställda gick ner i arbetstid. Sekos medlemmar arbetade 40 procent, enbart dagtid. Eftersom flygplatsen måste vara öppen för bland annat ambulansflyg och räddningstjänst fanns och finns det arbetsuppgifter. 

Korttidspermittering

• Korttidspermittering innebär att den anställde kan gå ner i arbetstid och ändå få ut merparten av inkomsten, från 88 procent till 94 procent av lönen.
• Arbetstiden sänks med 20, 40 eller 60 procent. Från 1 maj och två månader framåt fanns möjlighet att gå ner med 80 procent.
• Staten täcker upp stora delar av lönekostnaden för företagen. Även ob-ersättning kan ingå.
• Syftet är att drabbade företag ska kunna behålla sin personal och snabbt växla upp igen när läget vänder. Företag ansöker om stödet som gäller hela 2020.
• Arbetsgivaren kan få stöd i sex kalendermånader, med möjlighet till förlängning i ytterligare tre kalendermånader.
• Reglerna omfattar de som varit anställda i minst tre månader och lönetaket är 44 000 kronor.

Permitteringarna ligger kvar i dag och under sommaren har dessutom ett tiotal medarbetare varslats om uppsägning. Förhandlingar startar i dagarna.

–Hur många som kommer att beröras är oklart, då man i första hand tittar på andra lösningar som pensionsavgångar, för att minska antalet anställda, säger Sekos ombud Viktoria Thelin.

Trafiken på Midlanda har ökat något den senaste tiden, med ett par avgångar varje dag.

–Tyvärr ser det trots det inte mycket ljusare ut nu än förut.

Permitteringar fortsätter

Även om flygtrafiken sakta smyger igång tar det nog tid innan vi kommer tillbaka till den trafik vi hade innan Covid-19, säger Viktoria.

Hon törs inte gissa hur länge det kan ta innan Midlanda är tillbaka på liknande nivåer som innan pandemin.
–Men förhoppningsvis ökar trafiken lite allteftersom och då har vi chansen att behålla fler ur personalen. SAS har kommit igång med flygplan ifrån oss igen men chartertrafiken ser ut att dröja lite till.

Cecilia Hagstedt, klubbordförande på Menzies.

För flygplatsbolaget Menzies, som bland annat sköter incheckning och bagage på Arlanda och Landvettter, har läget inte ändrats särskilt mycket sedan maj månad. Permitteringarna ligger kvar på samma nivå som i våras efter en period med bara 20 procents arbetstid.

Företaget varslade cirka 140 fast anställda om uppsägning i april och majoriteten av dem har slutat.

– Trafiken har successivt ökat och i takt med det har permitteringsgraden minskat. Är i dagsläget permitterad 40 procent, det är helt okej, säger Sekos ombud Cecilia Hagstedt.

Menzies har ökat sin verksamhet till 15 procent av den normala enligt Sekos ombudsman Sune Blomqvist.

Cecilia Hagstedt bekräftar att det ökat lite, men säger att det stannat av just nu.

–Förhoppningen är självklart att det sätter igång på riktigt. Men inom dom närmaste månaderna tror jag det kommer se likadant ut, alternativt öka lite i taget. Det har ju vänt snabbare än vi trodde från början.