Förra veckan åkte en coronasmittad person, som flugit från Milano till Sverige, vidare med tåg från Stockholm till Göteborg. Enligt SVT Väst bedömer sjukvården att hen varit smittsam både under flygresan och tågresan. Tobbe Lundell, presschef på SJ, berättar att personalen på detta tåg har tagits ur tjänst och är nu hemma i karantän i två veckor.

Den personal som möter kunder varje dag och känner oro ska i första hand undvika fysisk kontakt, säger Tobbe Lundell. På snabbtågen tillämpar SJ systemet som internt kallas ”Vi ser dig”, det innebär att personalen har information om resenärerna och inte behöver visera biljetterna.
– Vi rekommenderar att göra så även på regionala tåg, säger han.

I de fall personalen behöver titta på biljetter räcker det att personalen slänger en blick på biljetten.

SJ har en särskild beredskapsgrupp.  De anställda kan ställa sina frågor till en intern svarsservice.

För övrigt går SJ ut med samma rekommendationer som gäller för allmänheten. Till exempel att tvätta händerna oftare än vanligt. SJ har försett tågen med handsprit om det på tåget inte finns tillgång till tvål och vatten. 

”De flesta rederier har inte gjort något alls”

Hos rederierna är beredskapen minimal, enligt Mikael Lindmark på Seko Sjöfolk.

– Något rederi har vidtagit åtgärder, till exempel handlingsplaner för hur de anställda ska agera, medan de flesta har inte gjort något alls, säger han.
Han har varit i kontakt med några förtroendevalda och skyddsombud inom Seko Sjöfolk.
– Jag har fått samtal, än så läge ett fåtal, från skyddsombud som i sin fått samtal från oroliga medlemmar, säger han.

Oron handlar exempelvis om att jobba vid fartygets reception och komma i närkontakt med till exempel lastbilschaufförer som kört i norra Italien där det nya coronaviruset sprider sig. Dessutom nu under sportlovstider kommer de som åkt skidor i norra Italien tillbaka hem från sin ledighet. 

– När rederiet inte gått ut med information till sina anställda hör de av sig till skyddsombuden om råd. 
Mikael Lindmark menar att rederierna behöver ta fram handlingsplaner där det framgår hur deras anställda ska agera. 

Richard Engström, vd för Svensk Sjöfart som organiserar rederier i Sverige, säger att det är upp till respektive rederi att agera. 

Städning sker oftare

Stena Line har, enligt rederiets presschef Carl Mårtensson, en intern arbetsgrupp som hanterar hur företaget ska agera kring det nya coronaviruset. Företagets manual för hantering av smittsamma sjukdomar har uppdaterats. Det har exempelvis lett till andra städrutiner ombord på fartygen. Städning av dörrkarmar, dörrhandtag och andra ställen där människor tar väldigt ofta med händer sker nu oftare. Antalet ställen där personalen kan sprita sina händer har ökat i antal.

– Vi följer de riktlinjer som finns. Vi tittar på vilka risker som finns och hur vi kan minimera risterna. Vi tar detta på allvar och har förståelse för den oro som finns, säger Carl Mårtensson.

Folk blev förbannade

Agne Lindbom, Seko Luftfartsklubben

Swedavia med anställda på svenska flygplatser följer också myndigheternas riktlinjer och rekommendationer, säger Agne Lindbom, ordförande för Seko Luftfartsklubben.

– Det enda jag har att anmärka på är att det tog för lång tid innan Swedavia gick ut med informationen. Folk blev förbannade. 

Läs mer på Folkhälsomyndighetens webbplats om du vill veta mer om coronaviruset och hur du skyddar dig, www.folkhalsomyndigheten.se