Vad gör du på jobbet?

– Det handlar om att få ett tåg att ta sig från punkt A till punkt B och helst i tid. Då får man hantera olika typer av problem som kan uppstå på vägen. Alltifrån stormar i Tyskland, till nedrivna kontaktledningar i Sverige. Eller så kan det vara en urspårning, eller en sjuk lokförare som ska ersättas. Jag har även kontakt med kunderna för att hålla dem informerade om var deras gods befinner sig.

Hur ser en vanlig dag ut?

– Ingen dag är den andra lik. Det går aldrig att förbereda sig på vad som ska hända, det handlar mycket om problemlösning och det tycker jag är spännande.

Hur hamnade du här?

– Jag bodde i Stockholm och jobbade i tunnelbanan. Men jag längtade hem till Örebro, och när de annonserade ut jobbet så sökte jag.

Hur ser schemat ut?

– Vi jobbar treskift, dag, eftermiddag och natt. Alla dagar året runt. Jag jobbade till exempel på julafton. Men jag hann träffa familjen på kvällen, så det var ok.

Är det jobbigt med ett sådant schema?

– Nej, vi har väldigt bra schema och jag gillar nattpassen, det brukar vara lite lugnare då. Jag har jobbat skift i tio år, så jag är van.

Vad är det bästa med jobbet?

– Jag har fantastiska kolleger, både lokförarna och folket på kontoret.

Finns det något som är mindre bra?

– Det skulle väl vara de där dagarna då allt händer på en gång. Telefonen ringer hela tiden och problemen bara hopar sig. Helst vill man ju att allt bara ska flyta på.

Freddie Åfeldt

Ålder 30 år. Yrke Transportledare. Arbetsplats Hector rail, Hallsberg. Bor Lägenhet i Örebro.