Dags för en ny Färjan-Håkan
Den svenska sjöfarten står inför stora utmaningar att locka både resenärer och arbetskraft, skriver Charlotte Steen.
I början av 2000-talet gick det en populär dokusåpa om livet ombord på en kryssningsfärja. Serien hette ”Färjan” och hade över en halv miljon tittare per avsnitt, däribland jag själv och mina då tonåriga döttrar.
I serien figurerade bartendern Håkan som snabbt blev Färjan-Håkan med hela svenska folket.
Tydlig ”Färjan-effekt”
Något år efter att serien lagts ner var jag och min familj på resa i Thailand och mina döttrar hade fått nys om att Färjan-Håkan nu var med i en ny dokusåpa som hette ”Håkans bar” och utspelade sig på en restaurang i närheten av vårt hotell.
Efter en del tjat, var vi nu på väg till denna bar i hopp om att få se kändisen.
Som väl var fanns han på plats och mina döttrar fick nöjt sina autografer och blev serverade en alkoholfri drink av Håkan som nu fått namnet Baren-Håkan. Semestern var räddad.
Serien lockade många att åka på kryssning.
Kanal 5, som sände serien upplevde både under och efter att programmen sändes en ”Färjan-effekt”, det vill säga att serien lockade många att åka på kryssning.
Svårigheter för rederierna
Femton år senare står den svenska sjöfarten inför stora utmaningar att locka både resenärer och arbetskraft. Först slog covidpandemin hårt mot sjöfarten. Sedan kom Rysslands invasion av Ukraina. Följt av andra oroligheter i omvärlden.
Allt detta ihop med skatteregler och internationell konkurrens har bidragit till att många rederier tampas med högre kostnader och andra svårigheter.
”Det finns inte folk. De har startat en matrosutbildning på 40 veckor. Man blir knappast fullärd, men man får försöka med allt, säger matrosen Leif Ekberg.
Kan det vara dags för en ny Färjan-Håkan att göra entré på de svenska kryssningsfartygen?