Vi träffas på ett kontor i ett vackert gammalt magasin, som ligger i hamnen i Trelleborg.

Ulf Nilsson är arbetsledare på TT-Line, och fackligt aktiv på halvtid. Han har jobbat till sjöss sedan 1991 och gjorde lumpen som matros i flottan, så sjövanan fanns redan där. Efter det följde lite olika jobb, bland annat på Trelleborgs gummifabrik.

Jobbar som bås

En dag såg han att ett nystartat rederi – Euroway – sökte folk och slängde in en ansökan. Han fick jobbet som lagermästare med ansvar för taxfreelagret. Båten var stor och uppgiften utmanande. Och han hade aldrig tidigare haft ett liknande arbete.

– Det är klart att alla är ovana och nervösa på ett nytt jobb men det roliga med Euroway var att det var ett nystartat rederi och alla vi anställda var lika nya. Det var en speciell situation eftersom jag inte kom in som ensam ny till ett väl inarbetat gäng. Tvärtom, vi var lika nya allihop och hjälptes åt med allt. Vi mönstrade på i Bari i Italien och under tio dagars seglats till Sverige såg vi till att allt lösöre kom på plats. Från minsta kryddburk till verktyg. Det svetsade samman gänget från början.

I dag jobbar Ulf på TT-line som kör mellan hamnarna Trelleborg och Rostock, Swinoujscie och Travemünde. I början var han lagerman men sökte sig till däck och blev matros och nu är han bås – det vill säga arbetsledare över däckspersonalen.

– När man börjar på TT-line får man en introduktion och går bredvid i tre dagar och sedan är det bara att hugga i. De flesta går på tvåveckorsscheman. Två veckor till sjöss och två veckor hemma. Besättningen är grovt uppdelad i catering och drift. Catering är restaurang, barer, taxfree och lager, och driften är däck och maskin. Vi är cirka 40 ombord om du räknar med alla från kapten till taxfreepersonal.

Hur tror du man kommer in i ett jobb? Hur blir man varm i kläderna?

– Det tar alltid lite tid. Så är det ju för alla. Jag brukar säga till de nya att det finns ingen fråga som är för dum för att ställas. Bara hugg tag i någon mer erfaren och ta reda på det du behöver veta. Ingen kan ju vara fullärd direkt. Bara att hitta ombord på en båt tar tid och saker heter helt andra saker till sjöss. Golvet kallas durken, fönster för ventiler och väggar för skott. Det finns nog ingen quickfix till att känna sig varm i kläderna på ett jobb – det är bara att jobba på och skaffa sig erfarenhet.

”Bjud till”

Alla går på rullande scheman så vissa dygn är mer ryckiga än andra.

– När man är ledig kan man vara på gymmet eller umgås med de andra eller slappa i hytten. När det gäller det sociala livet gör man som man vill men som ny är det smart att bjuda till lite och vara med. Och samma för de som är gamla i gården. Vi måste bjuda in de nya i sociala sammanhang eftersom det här inte är ett vanligt jobb som man går hem ifrån utan vi tillbringar två veckor till- sammans.