Trafikverket gick nyligen över till ett nytt it-system för tågplanering, Marknadsanpassad planering av kapacitet (MPK).

Tågtrafiken har hittills rullat på bra, men övergången har slitit hårt på Trafikverkets trafikledare, vilket bland annat SVT har uppmärksammat.

– Det är fortfarande tufft för all personal som jobbar med det här. Inte bara hos oss, utan även hos järnvägsföretagen, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

Skyddsombud inkopplade

Bilden delas av Charlotte Olsson, ordförande för Seko på Trafikverket.

– Häromdagen fick jag ett mejl med ordet ”Hjälp” och fyra utropstecken, säger hon.

Skyddsombud jobbar nu för fullt tillsammans med arbetsgivaren för att förbättra situationen för de anställda.

Jobbar för att avlasta

Sedan systemet infördes har det gjorts många förändringar i trafikledarnas arbetssätt. Nu försöker man få till bättre framförhållning.

– Det behövs en tydlig tidplan fram till mål. Det är en stor belastning att arbeta med arbetsverktyg som inte fungerar riktigt som det är tänkt. Man behöver se ett ljus i tunneln, säger Charlotte Olsson.

Vissa godståg kan ställas in

Vissa godståg som är extra långa och breda kräver till exempel manuell handpåläggning i planeringen. För att avlasta trafikledarna kan dessa transporter komma att minskas.

Även planerat banarbete kan ställas in.

Enligt Bengt Olsson på Trafikverket är det naturligt att förbereda för både reducerad trafik och inställt banarbete.

– Det vore tokigt att inte dra upp en plan för att använda de verktyg som vi har att tillgå. När vi tar ett beslut om reducerad trafik behöver det gå fort, säger han.

Porträttbild på en leende Bengt Olsson i ljusblå skjorta och mörkblå tröja.
Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

God prognos för jultrafiken

I skrivande stund har det ännu inte tagits beslut om detta. Jultrafiken ser även ut att löpa på som planerat.

– Däremot är vi mer oroliga för sjukdomsläget just nu. Vi har covid som ökar, vi har RS-viruset för de som har barn och vi är inte immuna mot vinterinfluensan. Det är en utmaning för oss att hantera, säger Bengt Olsson.

Låg bemanning på trafikledningen

En orsak bakom det höga trycket på trafikledarna är enligt Seko att de inte har hunnit vara involverade i arbetet som föranleder systemskiftet.

– De är underbemannade och det är svårt att frigöra resurser att delta i tillräcklig utsträckning med det operativa perspektivet i utvecklingsarbeten, säger Charlotte Olsson.

Saknas trafikledare

I nuläget saknas ett hundratal trafikledare och drygt 30 tågplanerare.

Enligt Bengt Olsson jobbar Trafikverket för fullt för att rekrytera in fler, men utbildningstiden är lång och det är hård konkurrens om tågplanerare.

– För att backa upp personalen har vi tagit in chefer samt folk som har gått i pension och tidigare jobbat som tågledare eller med trafikledningsfrågor, säger Bengt Olsson och tillägger:

– Just nu har vi jättespan på jultrafiken och att den ska gå så bra som den bara kan.