Fri frakt är ett gissel för oss inom Postnord. Ofta erbjuds just fri frakt från många företag, helst då de nya på marknaden – jag tänker främst på Budbee och Instabox. Vem äger då dessa paketbox-företag?

Det gör riskkapitalister. De tar förlusterna i början av etableringen genom att pumpa in mer pengar i företagen, trots att de går med förlust.

Till slut har de konkurrerat ut sina motståndare. När de är ledande på marknaden kan de höja priserna.

Fri frakt ger konsekvenser

Vi konsumenter lockas av billiga priser och fri frakt, men vi tänker inte på konsekvenserna. Hur ser anställningsvillkoren ut för chauffören som kör ut varorna till paketboxarna?

Har firman kollektivavtal, så att chauffören får en marknadsmässig lön, pension och semester?

Vill vi konsumenter gynna kapitalet på detta sätt, bara för att slippa frakten för våra paket?

Osund konkurrens och dumpade löner

Det är ju vi som förlorar mer än dubbelt så mycket pengar än fraktkostnaden på dumpade löner, osund konkurrens och minskade volymer för Postnords räkning.

Det kommer att drabba samhällsuppdraget, leda till personalneddragningar, sämre löneavtal och sämre service i glesbygden.

Det finns ju ingen vinst i att sätta upp dessa paketboxar i till exempel Norrlands inland, de är koncentrerade till större orter.

Att konkurrera på lika villkor är inte aktuellt för dessa firmor. Allt detta enbart för att konsumenter lockas av fri frakt.

Vinnaren i detta är ju enbart kapitalmarknaden, inte vi konsumenter.