Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Intervjun

Ung matros på kongress

Unni Borgman gillar att ha mycket att göra. Hon jobbar heltid samtidigt som hon studerar på 75 procent. Däremellan engagerar hon sig fackligt och fixar aktiviteter för kollegerna.

24 oktober 2013 13:27

Fakta

Unni Borgman

  • ÅLDER 26 år.
  • YRKE Matros.
  • ARBETSPLATS Stena Scanrail.
  • LÖN Runt 25 000 kronor i månaden.
  • BOR I lägenhet i Kållered i Göteborg.
  • AKTUELL SOM Ombud på Sekos kongress.

Unni Borgman är matros på Stena Scanrail, en fraktfärja som går mellan Göteborg och Fredrikshamn. Dessutom är hon med sina 26 år ett av de yngsta ombuden på Sekos kongress som nyligen gick av stapeln på Folkets hus i Stockholm.

– Det var väldigt inspirerande att träffa så många människor som brinner så mycket för det fackliga arbetet. Alla eldsjälar som var där, inte för sin egen skull utan för att alla ska få det bättre.

– Jag hoppas verkligen att jag ska få medlemmarnas förtroende även i framtiden och få fortsätta representera dem vid kongresserna.

Men om vi går tillbaka några veckor i tiden, till Göteborg i mitten av september. Unni hämtar upp vid stationen och vi åker i väg till ett café. Utanför faller ett västkustskt regn medan hon berättar om hur hennes fackliga engagemang väcktes.

– Det var för några år sedan. Fram till dess hade ingen ombord varit särskilt engagerad. Men när krisen slog till drog Stena in en matros. Tidigare hade vi varit fem, men då blev vi bara fyra som skulle göra samma jobb. Vi sprang nästan benen av oss för att hinna med allting. Stressnivån var extremt hög och det hela kulminerade när en kille höll på att bli allvarligt skadad vid förtöjningen. Tidigare var det två som skötte den, men nu var han ensam. Han fastnade i vajern och höll på att viras upp på trumman, men kom loss i sista stund.

– Då gick vi gemensamt och pratade med skepparen och han hade ju förståelse för våra åsikter men var bakbunden av Stenas beslut. Då gick vi till klubben som tog det med Stena och på mindre än två veckor hade vi den femte matrosen tillbaka. Då insåg jag styrkan med facket. Att det är ett bra verktyg och vi måste arbeta med de verktyg vi har.

131001_0289

Åter till Stockholm och kongressen. Endast en fjärdedel av kongressombuden var kvinnor. Men trots den uppenbara minoritetsställningen såg Unni Borgman många positiva tendenser när det gäller representationen.

– Det var roligt att det ändå var så mycket tjejer och jag var väldigt imponerad av alla duktiga tjejer som var uppe i talarstolen. Det kändes som att vi lyftes fram av gubbarna. Vi var inte en grupp som behövde stå och skrika: se oss, se oss! I stället var det omgivningen som såg och lyfte fram oss.

– Jag blir så imponerad när det är en 60-årig man som går upp i talarstolen och säger att det är för få tjejer, att det behöver vara mer blandat, och man märker att han verkligen menar det. Det är häftigt att det kommer därifrån i stället för att vi själva måste påpeka det.

Kongressens tre dagar har bjudit på många intryck, men också många nya kontakter. Något hon dragit nytta av.

– Jag har nätverkat och träffat folk som jag kan få hjälp av i framtiden. Jag vet ju hur det är på ett av Stenas fartyg, men hur ser det ut på andra rederier, vad har de för frågor och lösningar? I min fackliga roll behöver jag så mycket information ur olika perspektiv som möjligt.

En fråga som dyker upp lika frekvent som kongressen är kostnaden för kongressmiddagen. Trerättersmiddag med vin, avec och underhållning. Röster har höjts om att medlemmarnas pengar kanske borde användas på bättre sätt. Men Unni Borgman tycker att de förtroendevalda har förtjänat det, och att det i alla fall är en plusaffär för medlemmarna.

– Om man räknar allt arbete vi lägger utanför arbetstid för att hjälpa våra medlemmar så har förbundet fått igen det många gånger om. Allt det oavlönade arbete som de förtroendevalda lägger på att ta hand om medlemmarna kan vara värd en liten belöning.

När det gäller debatter, yrkanden, förslag och omröstningar under kongressen blandades paragrafändringar med medlemsavgiftstrappor och kalenderfärg. Inte alltid lätt att hänga med, särskilt om man är nybörjare i kongressammanhang.

unni– Jag ska villigt erkänna att jag inte hängde med alla gånger. Men jag hade rutinerade människor omkring mig som kunde lotsa mig igenom processen. Och förklara hur olika beslut skulle påverka mig i mitt vardagliga arbete. Sedan kan jag tycka att det är lite överdrivet att diskutera i 45 minuter om huruvida kalendern ska vara röd eller svart. Men det är ju så det funkar, alla frågor som lyfts måste ju få utrymme.

Ombuden från Seko sjöfolk, som Unni tillhör, hade ett möte inför kongressen då de gick igenom förslag som skulle dyka upp.

– Men det var absolut ingen som sa att jag var tvungen att rösta på ett visst sätt. Vi var i och för sig överens, men det var ingen ”partipiska” som ven. I en del frågor kände jag att jag inte hade någon åsikt, men då sneglade jag på Kenny (Reinhold, ordförande för Seko sjöfolk) och såg hur han röstade.

Så går vi tillbaka i tiden igen, tillbaka till Göteborg före kongressen. Regnet fortsätter falla medan Unni äter kladdkaka och berättar om det naturliga steget för henne att gå till sjöss. Mamma, pappa och lillebror – alla är eller har varit till sjöss. Och även Stena Line tycks ha en lockelse på familjen Borgman. Både Unni och hennes mamma arbetar på Stenafartyg, pappan har förvisso gått i land men jobbade tidigare på Stena. Nu jobbar han på Transportstyrelsen med sjöfartsfrågor.

– Jag fick praktiken genom mina föräldrar när jag gick sjömansgymnasiet, men jag vill gärna tro att jag sedan fått mitt jobb på egna meriter.

På frågan om jobbet är roligt svarar hon med emfas:

– Jaaa, jätteroligt. Eller, det är klart att det ibland kan vara trist men vi är ett ”gôrgôtt” gäng ombord så vi har roligt ändå.

Hon arbetar en vecka och är sedan ledig en. Hon har svårt att se hur hon skulle klara ett liv med nio-till-fem-jobb, måndag till fredag.

– Då har man inte en enda vardag ledig mellan september och juni. När ska man då shoppa? I så fall måste man ju trängas med alla Svenssons på helgerna, det funkar ju inte.

– Pappa gick iland när jag föddes för 26 år sedan, och jag frågade honom hur lång tid det tog att vänja sig vid livet i land. ”Aldrig”, svarade han.

Förutom att vara kontaktombud ombord är hon också skyddsombud. Och arbetsmiljöfrågorna är hon mycket intresserad av.

– Jobbar man till sjöss omfattar ju arbetsmiljön så mycket. Från det att man går hemifrån till det att man kommer hem igen en vecka senare. Eftersom vi lever våra liv ombord handlar det om mycket mer än själva arbetsuppgifterna.

131001_0309

Hon jobbar heltid men hinner samtidigt med en sjöbefälsutbildning på distans.

– Jag jobbar 100 procent och pluggar 75, men det är inga problem. Jag är rätt nördig, så när jag är ledig kan jag lägga mig på soffan och plöja arbetsrätt eller någon haverirapport, och tycka det är spännande.

Dessutom är hon med och arrangerar diverse aktiviteter för arbetskamraterna i land, som om de inte fått nog av varandra ombord – vilket de tydligen inte har.

– Jag gillar att vara spindeln i nätet. Så jag är med och fixar när vi åker till fjällen, har fotbolls- och innebandyturneringar och ordnar middagar till exempel. Det är också ett steg i att få alla att trivas. När vi jobbar kan vi ju inte ta en after work-öl ombord. Men å andra sidan kan vi kompensera det genom att ha after work hela dagen när vi är i land.

Men det är inte bara till kollegerna relationen är god ombord. Även skepparen är en hedersknyffel, tycker hon.

– Han har en fikateori som är mycket bra. Kaffe ska drickas på morgonen, klockan tio, vid lunch, klockan tre och efter middagen. Dessutom tar man en och annan mellankopp. Och då ska han sitta ned och vara tillgänglig för de anställda. På så sätt kan man alltid lufta sina problem med honom så att de kan lösas innan de vuxit sig stora.

Hon tror att det är den mest framkomliga vägen – att lyssna, lära och lösa.

– Jag tror inte på konfrontation, att slå näven i bordet och skrika ”Vi ska ha!”. Om man kan sitta ned och diskutera kan man oftast komma fram till en lösning – det är fikateorin i praktiken, säger Unni Borgman medan det västsvenska regnet fortsätter falla.

Mattias Dahlgren, Reporter
mattias.dahlgren@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Postnord får 2,2 miljarder av ägarna

Postnord får 2,2 miljarder av ägarna

Danmark och Sverige har kommit överens om att ge det krisande Postnord ett tillskott på 2,2 miljarder svenska kronor. Den danska staten skjuter till 1,8 miljarder och Sverige står för resterande 400 miljoner. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Höga halter av kvävedioxid i tunnelbanan

Det är tidvis höga halter av kvävedioxid och damm vid underhållsarbete i Stockholms tunnelbana. Det visar mätningar som Strukton Rail gjorde under våren 2017. Mätningarna skedde vid fyra olika arbetsmoment. Läs mer

Skärgårdsförhandlingarna har brutit samman

Förhandlingarna mellan Seko och Almega om ett nytt skärgårdsavtal har brutit samman. Enligt Seko har Almega sagt upp avtalet, vilket innebär att det blir avtalslöst tillstånd om sju dagar. Läs mer

Jobbar kvar för att det är kul

Jobbar kvar för att det är kul

Pelle Olsson är både kriminalvårdare och pensionär. Han tycker att han har fått det bästa av allt och rekommenderar andra samma sak. Men inte för att klamra sig fast vid jobbet. Läs mer

Lågavlönade får bättre betalt med nya avtalen

Årets avtalsrörelse skulle ge mer till dem som tjänar minst. En rundringning som Sekotidningen har gjort visar att många lokala löneförhandlingar har gett resultat, även om alla inte är helt nöjda. Läs mer

När jobbet leder till döden

När jobbet leder till döden

Hittills i år har 40 personer dött på jobbet. Här är en berättelse om hur det kan gå till. Om entreprenörskedjor, bristande kontroll och olyckliga omständigheter. Läs mer

”Jag gillar att vara utomhus”

”Jag gillar att vara utomhus”

Läs mer

Med orättvisorna i fokus

Med orättvisorna i fokus

Hennes drivkraft är kampen mot orättvisor. Och det är en fajt som Gabriella Lavecchia tagit i många olika roller inom arbetarrörelsen. Sedan i våras som vice förbundsordförande för Seko. Läs mer

Upphandling på slak lina

Upphandling på slak lina

Upphandlingar är ofta ett vågspel. Men en sak är säker, går det åt skogen drabbas inte de ytterst ansvariga, det är de anställda som råkar illa ut. Som nu på pendeltågen i Stockholm Läs mer

Billigare vara med i facket

Nu återinför socialdemokraterna skattereduktion för fackföreningsavgift, så det är bara att bli med i facket igen, skriver två socialdemokratiska riksdagsledamöter. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Ny postlag skippar brev över natten

Regeringen har presenterat ett förslag till ny postlag. Seko posten är positivt till stora delar av innehållet, men är besviket över att postboxar inte blir standard. Läs mer

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

Kvinnligt nätverk viktigt forum att prata ut om jobbet

– Titta så små byxorna är, säger tunneltvättare Madelene Berglund och lyfter upp en arbetsbyxa från bordet där ett av de större klädföretagen placerat sitt utbud. Läs mer

Seko och Fastighets går vidare med planerna på samgående

Planerna på att slå ihop de två förbunden har sedan en tid legat i malpåse i väntan på att avtalsrörelsen och kongresser ska vara avklarade. Nu har de tagit beslut om att tillsätta en utredning. Läs mer

Strid om gräns för kvartsdamm

Strid om gräns för kvartsdamm

Arbetsmiljöverket lade ett förslag om halverat gränsvärde för det farliga kvartsdammet. Medicinsk expertis och facket välkomnar förslaget medan arbetsgivarna tycker att det blir för dyrt. Nu är det inte säkert att det blir någon sänkning. Läs mer

”Dialog med facket är viktig”

”Dialog med facket är viktig”

Tomas Eneroth fick en rivstart på posten som infrastrukturminister sedan företrädaren, Anna Johansson, fick gå efter IT-skandalen på Transportstyrelsen. Till Sekotidningen säger han bland annat att han vill se än mer järnvägsunderhåll i statlig regi. Läs mer

Nytt avtal för anställda på Samhall

Efter konfliktvarsel och medlarbud har parterna kommit överens om ett nytt avtal för anställda på Samhall. Avtalet ger 7,1 procent i löneökningar under tre år och innehåller en låglönesatsning. Läs mer

Utredning kring Sekohärvan står still

Det rättsliga efterspelet till den så kallade Sekohärvan drar ut på tiden. Polisen har ingen utsedd utredare och fortfarande har inga förhör hållits med de inblandade. Läs mer

Försäkringar
Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Fackets försäkring hjälpte Tomas efter stroken

Paketchauffören Tomas Dahl fick en stroke för tre år sedan. Genom Sekos sjukförsäkring fick han 50 000 kronor – pengar som var välkomna när han blev sjukskriven på heltid i tre månader. Läs mer

Centralt avtal

Ett rikstäckande kollektivavtal mellan centrala arbetstagar- och arbetsgivarorganisationer. Ett sådant avtal täcker alla medlemsföretag i den centrala arbetsgivarorganisationen och alla anställda i dessa företag, oavsett om de är medlemmar i facket eller ej.