Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

För dig som arbetar med service och kommunikation
Nyhet

Trafikverket hade ingen koll på underentreprenörer

En granskning som SVT Småland gjort visar att Trafikverket helt tappat kontrollen över vilka bolag som satt upp stängsel längs järnvägen i södra Sverige. Enligt uppgift rör det sig om en entreprenörskedja på minst 20 företag.

12 april 2016 15:34

Trots att Trafikverket i sina kontrakt kräver att samtliga underentreprenörer ska godkännas, har ingen uppföljning skett förrän SVT tog kontakt.

Nu kräver Trafikverket att huvudentreprenören BCA Entreprenad senast i dag ska redovisa vilka företag de anlitat. Ännu har dock ingen lista kommit in till Trafikverket.

Det finns även misstankar om att de företag som befinner sig längst ner i entreprenörskedjan, inte följt de minimikrav som Trafikverket ställer på löner och arbetstider.

SVT har intervjuat en stängselbyggare från Rumänien som hävdar att han arbetet 60 timmar per vecka utan ob-ersättning.

-Vi har inga bevis för att enskilda medarbetare farit illa. Men det stämmer att vi inte haft kontroll över vilka underentreprenörer som arbetat i projektet. Det ska vi ha. Projektledaren har inte gjort som han ska, säger Katarina Norén, inköpschef på Trafikverket och ansvarig för upphandlingarna.

Hon menar att Trafikverket måste sätta större press på entreprenörerna genom att förbättra uppföljningen.

-Vi ska ligga på och vara jobbiga. På så sätt kan vi rensa bort de som inte sköter sig, säger Katarina Norén.

Patrik Nilsson är ansvarig för järnvägsavdelningen på BCA Entreprenad. Han säger att företaget skickat in den lista Trafikverket efterfrågat.

-Vi har litat på våra samarbetspartners. Vi har avtalat om att de inte i sin tur får anlita företag utan att vi godkänner dem, men det har inte skett, säger han.

Patrik Nilsson hävdar att BCA när de fick kännedom om de nya underentreprenörerna försökt ta reda på vilka villkor som gällt, och att det inte visat på några oegentligheter.

-Vi har vänt oss till Skatteverket och Bolagsverket bland annat, men inte hittat något.

Hittills har ni har litat på era samarbetspartners. Kan ni göra det framöver?

-Nej, vi måste lita mindre och kontrollera mer framöver. Vi kommer inte att samarbeta med de aktuella företagen igen. Vi accepterar inte att företag vi samarbetar med inte sköter sig när det gäller löner, skatter och annat.

Seko är ett av flera fack som uppmärksammat att flera icke godkända företag varit inblandade i stängselbyggandet och Seko har tryckt på Trafikverket för att de ska vidta åtgärder.

På plats i Småland har bland andra ombudsman Rolf Sjöstrand sett hur anställda sprungit iväg när facket kommit på arbetsplatsbesök.

-Det är en indikation för oss på att det inte står rätt till, säger han.

BCA Entreprenad har lagt anbud och fått ytterligare uppdrag av Trafikverket. Trots att de brutit mot Trafikverkets avtal. Något som Katarina Norén förklarar med att Trafikverket inte har något val.

-Vi har inget bevis för att de brutit mot våra krav förutom några formfel, vilket inte är tillräckligt, säger hon. Men snart ökar våra möjligheter att utestänga företag i och med de nya upphandlingsreglerna.

Från 18 april då de nya upphandlingsdirektiven träder i kraft blir det mycket enklare att i en upphandling utesluta ett företag som brutit mot de sociala villkoren.

Hon uppmanar alla anställda att kontakta facket och Trafikverket om de misstänker att något är fel.

-Då kan vi göra en granskning. Vi måste samarbeta för att få ordning på detta.

Karin Lindgren Strömbäck, reporter
karin.lindgrenstromback@sekotidningen.se

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

650 får gå från Telia

Telia måste spara i den svenska verksamheten och bantar med cirka 650 tjänster, av dessa är ett 40-tal Sekomedlemmar. Det står klart efter gårdagens fackliga förhandlingar. Läs mer

Avtal 2017

Allt om avtalsrörelsen

Här kan du läsa alla våra artiklar om avtalsrörelsen 2017 där Seko ska förhandla om drygt 20 centrala avtal. Läs mer

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Besvikna pendelstädare oroar sig för framtiden

Det blev 28 städare som förlorar sitt arbete på pendeln i Stockholm när Solreneriet drar ner. 41 städare får sin arbetstid sänkt till 50, 40 eller 20 procent. Fyra får nytt jobb på tunnelbanan. Läs mer

Kongress 2017

Allt om kongressen

Läs mer

Slipp stressen på semestern

Slipp stressen på semestern

På ISS Transport i Malmö har de anställda lite olika planer inför semestern. Några planerar, andra tar dagen som den kommer. Läs mer

Strejk stoppar finska tåg

Lokförarna i Finland lägger ner arbetet i protest i kväll klockan 19.00 svensk tid. Sju andra transportfack är redo att stödja aktionen. Läs mer

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

Långa dagar i bilen – utan riktig lön

De berättar om långa dagar i bilen. Om jobbiga körningar när sömnen tränger sig på, och så det värsta – att vara borta från familjen långt in på kvällen, var och varannan dag. Läs mer

”Vi får kämpa hela tiden”

”Vi får kämpa hela tiden”

Läs mer

Janne Rudén tackar för sig

Janne Rudén tackar för sig

Efter 15 år som förbundsordförande har Janne Rudén gått i pension. Här berättar han om framgångar och bakslag och om fördelen med att Frölunda förlorar i ishockey. Läs mer

Seko är sina medlemmar

Seko är sina medlemmar

En ny förbundsledning ska nu göra Seko till ett öppet och lyssnande förbund dit nya söker sig och gamla stannar kvar. Läs mer

Nej till begränsningar i konflikträtten

Uppenbarligen blir det ett ingrepp i förhandlingarna till fördel för en arbetsgivare som agerar antifackligt, skriver Seko Stockholms styrelse apropå regeringens kommande utredning av konflikträtten. Läs mer

Vill Jernhusen ha fler försenade tåg?

Kanske är det som författaren Jesper Meijling hävdar att fastighetsbolaget Jernhusen och dess stationshus bäst Läs mer

Chaufför omkom vid Postnords terminal

En chaufför har avlidit i en olycka vid Postnords terminal i Segeltorp i södra Stockholm. Olyckan inträffade för en vecka sedan och chauffören avled efter några dagar på sjukhus. Läs mer

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

Minst och bäst – på Boxholmsdepån gick övergången utan problem

När Alstom tog över Boxholmsdepån 2014 var det Jörgen Liebgotts tredje arbetsgivare på sex år. Alla övergångar har varit okej, men det senaste bytet gick riktigt bra, säger han. Läs mer

Konkurrens får finska fack att se rött

Konkurrens får finska fack att se rött

UPPDATERAD MED VARSEL OM POLITISK STREJK. Huvudlöst! Det säger facket om den finska regeringens förslag att utsätta passagerartrafiken på landets järnvägar för konkurrens. Läs mer

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Arbetsmiljöbrott på Euromaint

Euromaint Rail har accepterat att betala en företagsbot på 200 000 kronor efter en arbetsolycka på bolagets anläggning på Minuthandelsgatan i Göteborg 2015. Läs mer

DSB vill sälja Upptåget till Transdev

Danska DSB säljer DSB Uppland, Upptåget, till Transdev. Innan affären går i lås ska dock Region Uppsala godta försäljningen. Läs mer

Boden breddar lokförarutbildningen

I september börjar en ny kull lokförarelever sin utbildning i Boden. Fyra av 27 har utomsvensk bakgrund. De har rekryterats till utbildningen tack vare riktade insatser. Läs mer

Reneriets vd: Vi klarar kvaliteten med färre städare

Reneriets vd Tina Wessman Hellstadius säger till Sekotidningen att hon är övertygad om att företaget klarar kvaliteten på städningen på Stockholms pendeltåg med färre anställda. Läs mer

Mellan 15 och 25 pendelstädare sägs upp

I början av juli varslades 90 pendeltågsstädare på Reneriet i Stockholm om uppsägning. Efter förhandlingar med facket är det klart att upp emot 25 heltidstjänster försvinner och 40 tidigare heltidsjobb omvandlas till deltid. Läs mer

Bristyrken
Svårt för många branscher att locka ungdomar

Svårt för många branscher att locka ungdomar

En ko ställer sig och tittar på Linnea Sundfors när hon åker upp i liftkorgen. Hon och Leif Bergman är i Smedsbyn utanför Örnsköldsvik för att besikta gatubelysningen. Läs mer

Konfliktvarsel

Innan en fackförening eller arbetsgivarorganisation vidtar en konfliktåtgärd måste de varsla sin motpart och Medlingsinstitutet om sina planer minst sju dagar i förväg.