– Vi går in genom den grinden när vi jobbar på perrongen, säger Erik Lüdicke som var den som upptäckte problemet när han och kollegerna skulle sköta snöröjning och sandning på perrongen.

Det var vid 12-tiden natten till den 13 mars som han skulle låsa upp grinden när hänglåset började blixtra.

– Det var när tåg passerade så jag tror att det är återgångsström från järnvägen, då kan det vara livsfarligt. Det gäller ju både oss som jobbar där och passagerarna, vem som helst kunde komma åt grinden.

Han ser det som ren tur att han inte hunnit öppna grinden när tåget passerade.

– Nu tog ju strömmen den enklaste vägen och det var genom hänglåset, eftersom det var av metall. Men om jag öppnat och haft en hand på staketet och en på grinden hade strömmen gått genom mig, säger Erik Lüdicke.

Han anmälde genast detta, ändå dröjde det till närmare klockan åtta på morgonen innan trafiken stoppades. Under tiden har passagerare och personal kunnat komma åt grinden.

Ingen kom dock till skada och det värsta som hände var ett trafikstopp under två timmar i rusningstrafik för all tågtrafik norr om Stockholm.

Två utredningar pågår nu på Trafikverket. En om vad som orsakade elfelet och en om varför det tog så lång tid innan det åtgärdades.

– Det är så klart inte bra när något sådant här händer, men enligt de specialister jag talat med ska det aldrig ha varit fara för liv och hälsa, säger Stefan Lindgren, Trafikverkets underhållschef i region öst.

Varför blev det så här?

– Det blir nästa puck att se vad som har hänt. Nu har vi haft fullt fokus på att fixa till felet. Men det var någon form av fel på jordningen, eller om den saknades helt.

Ni ska ha upptäckt samma fel på flera stationer?

– Om det är exakt samma vet jag inte, men det har varit problem med jordningen på tre stationer till. Vi har sett över hela anläggningen så alla fel är åtgärdade.

Varför tog det så lång tid mellan larmet och att felet åtgärdades?

– Det vet jag inte, men det håller på att utredas.

Även Elsäkerhetsverket har händelsen på sitt bord.

– Det handlar om att staketen är feljordade och då går returströmmen den vägen. Men eftersom felen är åtgärdade nu, så det blir ingen åtgärd från vår sida. Däremot får vi se om vi ska öppna tillsyn när det gäller att det tog så lång tid, säger Johan Lidbaum, överinspektör och enhetschef på Elsäkerhetsverket.

Vad innebär det?

– Anläggningsinnehavaren, Trafikverket, har ansvar för anläggningen. Nu vet vi inte vad som hänt men det finns tydliga krav på att åtgärda brister så fort som möjligt. Då kan vi kräva att de redovisar sina rutiner för felanmälan och så vidare.