Meny

Tipsa ossom nyheter

Maila eller ring 070-523 53 76

Nyhet

Seko vill ha mer och bättre tunnelbana

24 januari 2012 12:37

I höstas gav Seko Stockholm Arbetarrörelsens tankesmedja uppdraget att utreda förhållandena i Stockholms tunnelbana.
   Vid ett seminarium presenterades i dag resultatet i form av två rapporter, en om villkoren för de anställda i tunnelbanan och en om behovet av att bygga fler spår och stationer i Stockholms underjord.
   Den första rapporten bygger på intervjuer med så gott som alla yrkesgrupper som arbetar i tunnelbanan, förare, spärrvakter, städare, banarbetare, kontrollanter med flera. Och det är en ganska dyster bild som målas upp.
   Ständig jakt på kostnader, fragmenterad verksamhet med många olika entreprenörer och bristande uppföljning från SL:s sida har lett till en ansträngd situation för de anställda. Och de som ”skvallrar” riskerar att få sparken då meddelarskyddet inte gäller privata företag även om de bedriver offentligfinansierad verksamhet.
   – Min åsikt är att man bör ta tillbaka kollektivtrafiken och driva den i offentlig regi. Tyvärr vill ju inte ens sossarna, som ska vara vårt eget parti, det så med rådande politik blir det svårt, säger Carolin Evander, ordförande för tunnelbanans röda linje och en av paneldeltagarna vid dagens seminarium.
   Johnny Nadérus på Seko Stockholm som projektleder kampanjen säger att syftet är att få stockholmarna att börja prata om tunnelbanan. Det ska bland annat ske genom att man trycker en tidning som ska delas ut till trafikanterna. Tidningen ska komma ut med två till fyra nummer under året. Man kommer anordna fler seminarier och bjuda in samtliga landstingspolitiker att besöka tunnelbanan som arbetsplats.
   – Vi vill att stockholmarna, och politikerna, ska få upp ögonen för verkligheten i tunnelbanan. Sedan när folk pratar om det ska vi formulera våra krav.
   Vilka kraven är finns ännu inte på pränt, men Johnny Nadérus säger att det kommer om handla om allt, stort som smått. Två krav kan han dock leverera redan i idag.
   – Securitas ska ut och SL ska ta över biljettkontrollerna i egen regi. Krav nummer två är att meddelarskyddet måste garanteras för de anställda.

Dela det här

Kommentera

Klicka här för att läsa våra villkor för kommentarer.

Upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten

Idag presenteras ”lättaankar, ett upprop mot sexuella trakasserier inom sjöfarten. 1150 kvinnor i branschen har skrivit under sjöfartens eget #metoo-upprop. Läs mer

Fängelseblockad efter mordförsök

Fängelseblockad efter mordförsök

Franska fängelser har blockerats av personalen under de senaste dagarna. I förra veckan överfölls tre kriminalvårdare av en terroristdömd intern. Ett regelrätt attentat, enligt facket som nu kräver tryggare arbetsförhållanden. Läs mer

”Erfarenhet borde synas på lönen”

”Erfarenhet borde synas på lönen”

– Jag är trygg i min yrkesroll och kan bemöta de intagna på ett helt annat sätt idag jämfört med när jag var ny på jobbet, säger Anette Skrydtrup, kriminalvårdare på häktet i Helsingborg. Läs mer

Seko: Damberg lyssnade om Samhall

Mötet mellan LO-förbunden på Samhall och näringsminister Mikael Damberg igår torsdag var givande. Ministern lyssnade. Det säger Sekos ombudsman Annika Ödebrink Läs mer

Först på plats efter olyckan

Först på plats efter olyckan

Att se en svårt skadad, kanske avliden, människa påverkar alla. -Vi är inga hårda typer utan känslor, säger Anders, som är en av Trafikverkets olycksplatsansvariga. Läs mer

”Jag bestämmer över mitt arbete”

”Jag bestämmer över mitt arbete”

Läs mer

Han ger de asylsökande en röst

Han ger de asylsökande en röst

Viktor Bankes mobil ringer i det närmaste oavbrutet, sms trillar in, han svarar ett par tre gånger. ”Det kan vara dagis”, säger han ursäktande. Läs mer

Himmel eller helvete

Himmel eller helvete

Det är ingen mening att slå sönder maskinerna, bättre att slåss för en rättvis fördelning av vinsterna som robotar och automatisering ger. Och kanske få en kortare arbetstid. Läs mer

Inga arbetare på riksdagslistan

Inte ett fackligt namn på valbar plats när socialdemokraterna i Norrbotten sätter ihop sin riksdagslista. Det är helt enkelt inte acceptabelt tycker LO-distriktet i Norra Sverige. Läs mer

Ingen tar betalt på ersättningsbussen – inga problem tycker SL

I maj sparkades konduktörerna på Tvärbanan i Stockholm. Istället ska resenärerna själva ”blippa” sina Läs mer

Samtal på liv och död

Samtal på liv och död

Lotta Andersson har varit med länge, medan Johan Ridell är ganska ny på jobbet som operatör på Polisens kontaktcenter i Malmö. De har mycket gemensamt och förenas i sin kärlek till de som ringer 114 14. Läs mer

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko kritiserar utredning om strejkrätten

Seko riktar allvarlig kritik mot den utredning regeringen har tillsatt för att se över strejkrätten. Om strejkrätten begränsas kan det få allvarliga konsekvenser för hela arbetsmarknadsmodellen varnar Seko. Läs mer

Därför röstar jag på socialdemokraterna

Läs mer

Ännu inte avgjort om Tågkompaniet tar över Krösatågen

I slutet av 2017 kom beskedet att Tågkompaniet tar över trafiken på Krösatågen från och med december 2018. Strax därefter överklagade Transdev beslutet. Läs mer

Samhall säger upp allt fler

I morgon träffar Seko och övriga sex LO-förbund näringsminister Mikael Damberg för att ge sin bild av arbetsmiljön och verksamheten på statliga Samhall. Ministern har kallat till mötet, enligt tidningen Fastighetsfolket. Läs mer

ITF-kontrollanter räddar sjömanslön

Sjömän på bekvämlighetsflaggade fartyg har svårt att få ut rätt löner. Men tack vare de svenska ITF-inspektörerna tvingades redarna betala över 850 000 kronor i retroaktiva löner under 2017 skriver Transportarbetaren. Läs mer

Löneutrymme

Det utrymme som finns för löneökningar; det som arbetsgivarsidan nästan aldrig har när man börjar förhandla.

ROBOTISERING
Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Konduktören Niclas blev ersatt av en stolpe

Kommer robotarna att ta över jobben? Forskare, politiker, fack och arbetsgivare är överens om att vi står inför en helt ny arbetsmarknad. Sekotidningen har bland annat pratat med konduktören Niclas som blev ersatt av en stolpe och arbetsmarknadsministern som "leker med tanken" att a-kassan kan användas till kompetensutveckling även om man inte är arbetslös. Läs mer

Lokförare avled av sina skador

Lokföraren som skadades svårt i en arbetsplatsolycka i Bastuträsk onsdags förra veckan har avlidit av sina skador. Mannens arbetsgivare Green cargo fick beskedet natten till lördag. Läs mer

Kritiskt för den skadade lokföraren

Den lokförare som skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk i onsdags har flyttats till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hans tillstånd är kritiskt. Läs mer

Lokförare allvarligt skadad i arbetsplatsolycka

En lokförare vid Green cargo skadades allvarligt vid en arbetsplatsolycka i Bastuträsk igår morse. Läs mer